این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۳۵-۴۴
عنوان فارسی
نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیشبینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان با سابقه فرار از منزل
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیشبینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان با سابقه فرار از منزل بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان مراجعهکننده به مراکز کاهش آسیب و سرپناه شبانه شهر تهران در سال 1399 بودند که از بین آنها تعداد 90 نفر دارای سابقه فرار از منزل به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد آسیب به خود سانسون و همکاران (1998)، مقیاس پذیرش و عمل باند و همکاران (2011) و دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان با رفتارهای آسیب به خود رابطه مثبت معنادار داشتند (01/0P<). همچنین نتایج نشان داد که اجتناب تجربی 46/0، فقدان آگاهی هیجانی 21/0 و عدم دسترسی به رفتارهای هیجانی 31/0 از رفتارهای آسیب به خود را پیشبینی میکنند. با توجه به نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیشبینی آسیب به خود، اجرای کارگاههای آموزشی بر مبنای راهبردهای تنظیم هیجان و اجتناب تجربی ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب به خود، اجتناب تجربی، دشواری در تنظیم هیجان، فرار از منزل، نوجوانان دختر
عنوان انگلیسی
The role of empirical avoidance and difficulty in regulating emotion in predicting self-harm behaviors in adolescent girls with a history of running away from home
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the role of empirical avoidance and difficulty in emotion regulation in predicting self-harm behaviors in adolescent girls with a history of running away from home. This research was descriptive and correlational. The statistical population of this study was all adolescent girls who referred to harm reduction centers and night shelters in Tehran in 1399, from which 90 people with a history of running away from home were selected by convenience sampling. Research instruments included the standard self-harm questionnaire by Sansone et al. (1998), the Bond et al. Acceptance and Practice Scale (2011), and the difficulty in regulating emotion by Gratz and Roemer (2004). Stepwise regression was used to analyze the data. Findings showed that empirical avoidance and difficulty in emotion regulation had a significant positive relationship with self-harming behaviors (P < 0.01). The results also showed that empirical avoidance predicts 0.46, lack of emotional awareness 0.21, and lack of access to emotional behaviors 0.31 of self-harming behaviors. Given the role of empirical avoidance and difficulty in emotion regulation in predicting self-harm, it seems necessary to conduct workshops based on emotion regulation and empirical avoidance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-harm, Empirical avoidance, emotion regulation, running away from home, teenage girls
نویسندگان مقاله
حامد رشیدی اصل | Hamed Rashidiasl
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch.
کارشناسی ارشدروانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
معصومه کوکلی | Masomeh Kukli
M.Sc., General Psychology, Urmia University.
کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی، دانشگاه ارومیه.
سیدرضا میرخانی | Seyed Reza Mirkhani
M.Sc., Social Sciences, University of Tehran.
کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
سمیه شاهانی | Somayyeh Shahani
M.Sc., General Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch .
کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز .
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3633-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات