این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۷۷-۸۶

عنوان فارسی پیش بینی تحول مثبت نوجوانی براساس سطح نیازهای بنیادین و پیوند والدینی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی تحول مثبت نوجوانی بر اساس سطح نیازهای بنیادین روانشناختی و پیوند والدینی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف بنیادی و با توجه به ماهیت موضوع موردنظر، یک مطالعه  توصیفی- همبستگی بود. جامعه موردنظر دانش­آموزان مقطع متوسطه اول شهر بهمن بودند که همه آنها وارد پژوهش شدند (182 نفر). ابزارهای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­ی تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014)، مقیاس نیازهای روانشناختی اساسی دسی و رایان (2000) و پرسشنامه­ی پیوند والدینی پارکر (1979) بود. تجزیه‌ و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که نیازهای ­بنیادین ­روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) و مراقبت والدینی به صورت مستقیم، و کنترل والدینی به صورت معکوس،  تحول مثبت نوجوانی را پیش­بینی می­کنند. در نتیجه می­توان گفت که تحول مثبت نوجوانی از طریق سطح نیازهای بنیادین روانشناختی و پیوند والدینی قابل پیش­بینی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای بنیادین، پیوند والدینی، تحول مثبت، نوجوان

عنوان انگلیسی to predict the positive youth development on the level of basic needs and parental bonding
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to predict the positive development of adolescence based on basic psychological needs and parental bonding. The present study, according to the basic purpose and nature of the subject, was a descriptive-correlational study. The study population is the first high school students in Bahman, all of whom have entered the research (182 people). The data collection instruments were the positive youth development questionnaire of Goldoff et al. (2014), Basic Psychological Needs Scale of Desi and Ryan (2000), and the Parental Bonding Scale of Parker (1987). Data were analyzed by SPSS software version 18 and Pearson correlation tests and multiple regression were run. The results of regression analysis showed that the basic psychological needs (autonomy, competence, and communication)  and parental care directly, and parental control inversely predicted the positive adolescent development. Therefore, it is concluded that the positive development of adolescence can be predicted through basic psychological needs and parental bonding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Basic Needs, Parental Bonding, Positive Development, Adolescent

نویسندگان مقاله فریبا تابع بردبار | Fariba Tabe Bordbar
Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار.گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور.تهران. ایران.

معصومه اسماعیلی | Masomeh Esmaeili
Associate Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
استادیار.گروه روانشناسی.دانشگاه پیام نور.تهران. ایران.

محبوبه کارآمد | Mahbobeh Karamad
Master of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه پیام نور.تهران. ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3766-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات