این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۸۷-۹۶

عنوان فارسی پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودکان ۵-۳ ساله براساس تداخل فناوری و استفاده آسیب‌زای مادران از اینترنت
چکیده فارسی مقاله با فراگیر شدن فناوری موبایل در فرهنگ مدرن، محققان شروع به بررسی تأثیرات استفاده از فناوری بر روابط زوجین و خانواده کرده­اند. مجموع این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از فناوری امکان ایجاد اختلال در تعاملات را دارد. هدف از این مطالعه پیش‌بینی مشکلات رفتاری در کودکان 3-5 ساله براساس تداخل فناوری و استفاده آسیب‌زای مادران از اینترنت بود. پژوهش حاضر یک مطالعه هم‌بستگی و جامعه آماری این پژوهش تمام مادران شهر تهران در سال 1399 بود. نمونه­ای از 322 مادر با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس تداخل فناوری در تعامل والد-کودک مک‌دانیل و کوین (2018)، پرسشنامه استاندارد استفاده آسیب‌زا از اینترنت کاپلان (2010) و پرسشنامه توانایی­ها و مشکلات رفتاری کودک گودمن (1997) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزار SPSS-26 و از شاخص‌های آماری هم‌بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تداخل فناوری و استفاده آسیب‌زا از اینترنت با مشکلات رفتاری کودک هم‌بستگی مثبت معنادار وجود دارد. نتایج  تحلیل رگرسیون نشان داد که تداخل فناوری و استفاده آسیب‌زا از اینترنت در پیش‌بینی مشکلات رفتاری کودک، نقش مهمی دارند. بر این اساس لازم است به تأثیرات فناوری در تعاملات خانوادگی توجه ویژه­ ای شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشکلات رفتاری کودک، تداخل فناوری، استفاده آسیب‌زا از اینترنت

عنوان انگلیسی Predicting the Behavior Problems in Children Aged 3–5 Years According to Mothers’ Technoferenc and Problematic Internet use By them
چکیده انگلیسی مقاله As mobile technology has become ubiquitous in modern culture, researchers have begun to examine the effects of technology use on couple and family relationships. The sum of this research shows that the use of technology has the potential to create disruptions in interactions. The present study aimed to predict behavioral problems in children aged 3-5 years based on mothers' technoference and problematic internet use. The present study was a correlational study and its statistical population was all mothers in Tehran in 2020. From this statistical population, a sample of 322 mothers was selected by using the purposive sampling method. The instruments used in this study included the Technoference in Parent-Child Relationships (McDaniel and Coyne, 2016), Problematic Internet use (Caplan, 2010), and The Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple Regression analysis with SPSS-26 software. Findings indicated that technoference and problematic internet use positively correlate to child behavior problems. The results of regression analysis showed that technoference and problematic internet use played significant roles in predicting child behavior problems. So, special attention should be paid to the effects of technology on family interactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله child behavior problems, technoference, problematic internet use.

نویسندگان مقاله زهرا نوروزی | Zahra Norouzi
Master of clinical psychology, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

رسول روشن چسلی | Rasool Roshan Chesli
Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
استاد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

حجت اله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Assistant Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
استادیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3806-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات