این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۹۷-۱۱۰
عنوان فارسی
نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطاف پذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانش آموزان دختر متوسطه اول با میانجیگری عملکرد اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
ابن پژوهش با هدف بررسی نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان با میانجیگری عملکرد اجتماعی انجام شد. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشآموزان دختر مدارس دوره اول متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. 359 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی وارد پژوهش شدند و به سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، سیاهه تجدیدنظرشده افسردگی (بک و همکاران، 1996)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، مقیاس خودباوری کودکان و نوجوانان (پیرس و همکاران، 2002)، سیاهه انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) و مقیاس درجهبندی عملکرد اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (058/0=RMSEA، 920/0=GFI، 941/0=IFI، 671/8/0=2χ و 05/0>P-value). تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (05/0>P) و مسیرهای غیرمستقیم تنظیم هیجان، خودباوری و انعطافپذیری روانشناختی نیز از طریق عملکرد اجتماعی با اضطراب اجتماعی و افسردگی معنادار بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از مشکلات ناشی از اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، خودباوری، انعطافپذیری روانشناختی، اضطراب اجتماعی، افسردگی، عملکرد اجتماعی.
عنوان انگلیسی
The role of emotional regulation, self- belief, and psychological flexibility in predicting social anxiety and depression among female high school students ; the mediating role of social functioning
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the role of emotional regulation, self-concept, and psychological flexibility in predicting social anxiety and depression of students with the mediating role of social functioning. The quantitative correlation method was used. The statistical population included all the female high school students in Qom city in the academic year 2018-2019. 359 students entered the study by cluster sampling method and answered to social phobia inventory (Connor and et al, 2000), Beck depression inventory-II (Beck, Steer & Brown, 1996), emotion regulation questionnaire (Gross and John (2003), children's self-concept scale (Piers, Harris and Herzberg, 2002), cognitive flexibility inventory (Dennis and Vander Wal, 2010) and social skills rating system (Gresham and Elliot, 1990). data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling. Results showed the proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/058, GFI=0/920, IFI=0/940 χ2= 0/8/671, P-value< 0/05). all the direct paths were significant (P< 0/05). Also, indirect paths between emotional regulation, self-concept, and psychological flexibility with social anxiety and depression through mediating role social skill were significant. The results of the present study can be useful as a suitable model for the development and design of prevention and treatment programs for students' social anxiety and depression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotional regulation, self-concept, psychological flexibility, social anxiety, depression, social functioning
نویسندگان مقاله
اکرم معارف وند | Akram Maarefvand
M. A. of Counseling Rehabilitation, Electronic Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران.
دکتر عبدالله شفیع آبادی | Abdollah Shafiabady
Professor, Department of Counseling, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran.
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3819-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات