این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۱۲۹-۱۳۸
عنوان فارسی
تبیین شباهت های ساختاری نقاشی خودآموختگان با نقاشی کودکان بر اساس رویکرد روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
افرادی که فاقد آموزش های رسمی هنر هستند به گونه ای خودانگیخته دست به آفرینش زده و آثاری خلق می کنند که با وجود منحصر به فرد بودنشان شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. این شباهت ها را بیش از همه می توان در نقاشی های کودکان و خودآموختگان مشاهده کرد که می توانند نشان دهنده ی ریشه های روانشناختی مشترک آفرینندگان آن ها باشند. پرسش این جاست که «نقاشی کودکان و خودآموختگان از چه جنبه هایی و تا چه اندازه به یکدیگر شباهت دارند؟» و «علت بروز این شباهت ها را چگونه می توان تبیین نمود؟» هدف این پژوهش تبیین دلایل بروز این شباهت های ساختاری با رویکردی روانشناختی است که پس از بررسی و تحلیل آثار هر گروه مشخص می شود که دو عامل اصلی، یعنی عدم آموزش های رسمی و پرداخت ذهنی به موضوع، باعث شباهت آن ها شده وخود دلیلی است بر این امر که مراحل رشد انسان خطی نبوده، بلکه دایره وار است و آغاز نقاشی در دوران سالخوردگی را می توان نمودی از نئوتنی دانست که شور و شوق دوران کودکی و حس کنجکاوانه ی آن دوران دوباره در فرد زنده می شود. پژوهش پیش رو از جمله پژوهش های کیفی است که به صورت توصیفی- تحلیلی و به شیوه ی کتابخانه های و میدانی انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاشی کودکان، نقاشی خودآموختگان، واقع گرایی فکری، شباهت های ساختاری، نئوتنی
عنوان انگلیسی
Explain the structural similarities of self-taught painting with children's painting by the psychological approach
چکیده انگلیسی مقاله
People who do not have formal art education spontaneously create works that, despite their uniqueness, are very similar to each other. These similarities can be seen most of all in the paintings of children and self-taught artists, which can indicate the common psychological roots of their creators. The question is, "In what ways and to what extent are the paintings of children and the self-taught similar to each other?" And "How can be explained the cause of these similarities ?". The purpose of this study is to explain the reasons for these structural similarities with a psychological approach. This is proof that the stages of human development are not linear, but circular, and the beginning of painting in old age can be considered a manifestation of Neoteny, which revives the enthusiasm of childhood and the curiosity of that period in the person. This study is qualitative research that has been done in a descriptive-analytical method and its information has been collected by the library method and field research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
children’s painting, self-taught artist, intellectual realism, structural similarities, neoteny
نویسندگان مقاله
مرجان مرتضوی | Marjan Mortazavi
Ph.D. Candidate of Art Research, Alzahra University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
زهرا پاکزاد | Zahra Pakzad
Assistant Professor of Art Faculty, Alzahra University, Tehran, Iran.
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
منصور حسامی کرمانی | Mansour Hessami Kermani
Associate Professor of Art Faculty, Alzahra University, Tehran, Iran.
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3891-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات