این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی مطالعه تجارب زیسته و ادراک دانش‌آموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر تجارب زیسته و ادراک دانش‌آموزان از تاثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی دبستان ابن سینا شهر بیرجند که تجربه کلاس معکوس داشتند، تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 15 نفر از دانش‌آموزان، داده‌های اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل مضمون و از نرم‌افزار مکس کیودا 11 به‌عنوان یک شیوه کمکی در واردکردن داده‌ها استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیسته دانش‌آموزان در خصوص تاثیر روش معکوس بر سواد فناوری در 6  مضمون اصلی" کسب توانمندی کار با رایانه و موبایل"، "آشنایی و کارکردن با تجهیزات و وسایل جانبی"، "مهارت کار با  اینترنت"، " کاهش زمان بازی‌کردن و مشاهده تلویزیون"، " تغییر دیدگاه والدین نسبت به فناوری" و"کسب مهارت در استفاده از نرم افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی" خلاصه شد. تجارب زیسته دانش‌آموزان نشان می‌دهد که یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری دانش‌آموزان در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری تاثیر مثبت گذاشته است و همچنین منجر به تغییر باور والدین دانش‌آموزان، نسبت به فناوری و افزایش سواد فناوری آن‌ها شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلاس معکوس، سواد فناوری، دانش‌آموزان ، ابتدایی

عنوان انگلیسی The study of students' lived experiences and perceptions of the effect of reverse learning on technology literacy
چکیده انگلیسی مقاله In the present study, the lived experiences and perceptions of students about the effect of flipped learning on the literacy of technology were examined qualitatively and phenomenologically. The research community consisted of all fifth-grade elementary school boy students of Ibn Sina Elementary School in Birjand who had the flipped class experience. Due to the nature of the research, a targeted sampling method was used, which was saturated with an in-depth interview of 15 students. To analyze the collected data, the content analysis method and MAXQDA 11 software were used as an auxiliary method for data entry. Findings from students' living experiences and perceptions of the effect of flipped class on technology literacy were summarized in 6 main themes: "Acquiring the ability to work with computers and mobile phones", "Familiarity and working with equipment and accessories", "The ability to work with the Internet", "Reducing playing and watching TV time", "Changing parents' views on technology" and "Acquiring skills in using software and social networks ". Students 'lived experiences show that flipped learning has had a positive effect on students' technology literacy in hardware and software dimensions, and has also led to a change in students 'parents' beliefs about technology and has increased their technology literacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flipped Class, Technology Literacy, Students, Elementary

نویسندگان مقاله محمد علی پور | Mohammad Alipour
PhD student in curriculum planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, South Khorasan, Iran.
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.

محسن آیتی | Mohsen Ayati
Associate professor of department of educational sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology,University of Birjand, South Khorasan, Iran.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.

محمدعلی رستمی نژاد | Mohammadali Rostaminezhad
Associate professor of Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology,University of Birjand, South Khorasan, Iran.
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.

مهدی علیپور | Mahdi Alipour
Master of Computer Software, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran (South Khorasan), Iran.
کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش نرم افزار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران(خراسان جنوبی)، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1695-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات