این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی اثربخشی بسته‌ی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد برعملکرد تحصیلی دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی بسته‏ی آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد بر عملکرد‏ تحصیلی علوم و ریاضی در دانش‏آموزان عادی بود. روش‏پژوهش،  یک مطالعه نیمه‏‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 60 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 15 جلسه‏ی آموزش کارکردهای ‏اجرایی سرد را گذراندند. برای گردآوری داده‏ها  از آزمون محقق‏ساخته عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم استفاده شد. داده‏های پژوهش با روش تحلیل‏ کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.  یافته‏های حاصل از تحلیل داده‏های پژوهش نشان داد که بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد باعث افزایش معنادار نمرات علوم و ریاضی دانش‏آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، می­توان از بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد برای بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم در دانش‏آموزان عادی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای ‌اجرایی ‌سرد، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی effectiveness of the training package of cool executive functions on normal students' academic performance of Elementary Sixth Grade
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the cool executive functions training package on academic performance in normal students. The research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population was all sixth-grade female students in Tabriz in the academic year 2018-19. 60 people were selected as the sample by convenience sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group underwent 15 sessions of cool executive functions training.  Researcher-made math and science academic performance test was used to collect data. Research data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the cool executive functions training package caused a significant increase in science and math scores in the experimental group compared to the control group (p < 0.001).  According to the results of the research, the cool executive functions training package can be used to improve the academic performance of mathematics and science for normal students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cool executive functions, academic performance, students

نویسندگان مقاله نجمه آزادفر | Najmeh Azadfar
PhD candidate in Educational psycology , Department of Educational, Faculty of Educational sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

رحیم بدری گرگری | Rahim Badri gargari
Professor of education department, Faculty of Educational sciences and Psychology, Tabriz university, Tabriz, Iran.
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

اسکندر فتحی آذر | Eskandar Fathi Azar
Professor of education department, Faculty of Educational sciences and Psychology, Tabriz university, Tabriz, Iran.
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

حسن صبوری مقدم | Hasan Sabori moghadam
Associate Professpr of Cognitive Neuroscience department, Faculty of Educational sciences and Psychology,Tabriz university, Tabriz, Iran.
دانشیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

تورج هاشمی | Toraj Hashemi
Professor of Psycology department, Faculty of Educational sciences and Psychology,University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3497-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات