این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۵۹-۶۶
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و واقعیت درمانی بر کنترل عواطف مادران کودکان کمتوان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیتدرمانی بر کنترل عواطف مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. به منظور دستیابی به هدف از بین تمامی مادران کودکان کمتوان ذهنی (آموزشپذیر) که فرزندشان در سال تحصیلی 99-98 در مدارس استثنایی دوره ابتدایی منطقه 4 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، 45 نفر بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش اول و دوم هر یک طی 8 جلسه به ترتیب رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیتدرمانی دریافت کردند. مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز کمبل و آهرانز، 1997) بعنوان ابزار پژوهش در سه مرحله قبل و بعد از آموزش، و پیگیری سه ماهه در هر سه گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در پایان یافتههای به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد هر دو رویکرد درمانی موجب بهبود کنترل عواطف مادران شده است و تأثیر هر دو رویکرد در طی زمان دارای پایداری اثر است (01/0 P≤). نتایج آزمون بونفرنی نشان داد اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک نسبت به واقعیتدرمانی بر کنترل عواطف بیشتر است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، در حوزه درمان و مشاوره مادران کودکان دارای ناتوانی، رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیتدرمانی بسیار کارآمد و نویدبخش به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنترل عواطف، رفتاردرمانی دیالکتیکی، واقعیت درمانی، مادران کودکان ناتوان ذهنی
عنوان انگلیسی
Comparing the effects of Dialectical behavior therapy and Reality therapy on Affective Control of Mothers of Children with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aims to compare the effectiveness of dialectical behavioral therapy and reality therapy on affective control in mothers of mentally disabled (educatable) children. To fulfill this purpose, out of all mothers of mentally disabled children whose children were studying at the exceptional primary school of district 4 of Tehran during the academic year of 2019-2020, 45 subjects were selected using the convenience method as the research sample and were randomly divided into three groups (a control group and two experimental groups). Then, the subjects of the first and second experimental groups received dialectical behavior therapy and reality therapy in 8 sessions, respectively. The effective control Scale (Williams, Chambless & Ahrens 1997) was used as a research tool in three stages: before and after education and a three-month follow-up for all three groups (2 experimental groups and a control group). In the end, the findings of the mixed analysis of variance test showed that both of the implemented therapeutic approaches have led to an improvement in the effective control of mothers and the impact of both approaches has been significant and consistent over time (P≤0.01). In addition, the results of the Bonferroni test have shown that dialectical behavioral therapy has been more impactful on affective control than reality therapy. According to the findings of the present study, in the field of treatment and counseling of mothers of children with disabilities, dialectical behavior therapy, and reality therapy seems to be very effective and promising.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
dialectical behavioral therapy, reality therapy, affective control, mothers mentally disabled children
نویسندگان مقاله
مریم توفیقی محمدی | Maryam Tofighi Mohamadi
PhD Student, Consulting Department, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
دانشجوی دکترا، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.
وحیده باباخانی | Vahideh Babakhani
Assistant Professor, Department of Counseling, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
محمد قمری | Mohammad Ghamari
Associate Professor, Department of Counseling, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
جعفر پویامنش | Jaffar Pouyamanesh
Assistant Professor, Department of Psychology, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3820-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات