این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۹، صفحات ۸۵-۹۲
عنوان فارسی
اثربخشی قصهگویی بر اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر دبستانی
چکیده فارسی مقاله
یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی، اختلال اضطراب اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصهگویی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی با رویکرد اقدامپژوهی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر در مقطع ابتدایی بخش جعفرآباد استان قم در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میداد. 18 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش بهصورت گروهی در 6 جلسه یکساعته اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری پژوهش، مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (LSAS-CA) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری (ANCOVA) نشان داد که قصهگویی، اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی را بهبود میبخشد (P> 0/05). این مطالعه نشان داد که قصهگویی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دبستانی اثربخش بوده و میتوان از آن بهعنوان یک مداخله مؤثر استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، قصه گویی، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of storytelling on the social anxiety in male elementary school students
چکیده انگلیسی مقاله
Social anxiety disorder is one of the most common anxiety disorders in childhood. This research has been conducted with the aim of investigating the effectiveness of storytelling on social anxiety in male elementary school students with the action research approach. The present study was a semi-experimental study with the pretest-posttest and a control group. The statistical population of the present study consisted of all male students in the primary school of Jafarabad district of Qom province in the academic year of 2018-2019. 18 students were selected as the sample using the purposeful sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. Then students in the experimental groups participated in 6 one-hour sessions of group intervention, whereas those in the control group received no intervention. data were collected using the Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents) LSAS-CA). The results of the one-way analysis of covariance (ANCOVA) showed that storytelling improves social anxiety in male elementary school students (P> 0/05). The study findings suggest that storytelling was effective in decreasing the social anxiety in male elementary school students and, therefore, it can be used as a psychological intervention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Anxiety, Storytelling, Students
نویسندگان مقاله
مونا باغبانی نادر | Mona Baghbani nader
M.A. Master in Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
مهین نوروزی دشتکی | Mahin Noroozi
M.A. Master in Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
مسلم شعبانی | Moslem Shabani
M.A. Master in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
هاجر فلاح زاده | Hajar Falahzade
Associate Professor in Health and Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیارگروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2709-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات