این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۹، صفحات ۱۲۱-۱۳۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش شفقت به خود برخودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (150 نفر). تعداد نمونه مورد پژوهش 40 نفر از مادران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش شفقت به خود دریافت کردند و گروه کنترل بدون مداخله باقی ماند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سطوح خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر کاهش میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت (01/0P<). این نتایج بر اهمیت استفاده از برنامههای آموزش شفقت به خود به منظور بهبود بهزیستی روانی والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال یادگیری خاص، شفقت به خود، خودانتقادی مادران
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Self- Compassion Training on the Self-criticism in Mothers of Children with Special learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of self-compassion on self-criticism in mothers of children with learning disorders. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study consisted of all mothers of children with learning disabilities, who referred to Ardabil special Problems Learning Centers in the academic year 2018-2019. (N=150). The sample of the study consisted of 40 mothers who were selected by convenience sampling method and randomly assigned to the experimental group (20 people) and the control group (20 people). The experimental group received 8 seventy minutes sessions of self-compassion Training. A self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) was used for data collection. Data analysis was done by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that self-compassion Training had a significant effect on reducing self-criticism in mothers of children with learning disorders (p< 0.01). The results emphasize the importance of using self–compassion programs to improve the psychological well-being of mothers of children with special learning disorders .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Special learning disorders, self-compassion, self-critical
نویسندگان مقاله
فرامرز فرضی وانستانق | Faramarz FarziVanestanagh
Ph.D. student Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
سمیه تکلوی | Somayyeh Taklavi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
عذرا غفاری | Azra Gaffari
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-409-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات