این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۹، صفحات ۱۷۷-۱۸۴

عنوان فارسی مروری بر ارتباط سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی با علائم اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله علائم تکانشگری، نقص توجه، مشکلات تحصیلی و اجتماعی بیانگر نشانه‌های اختلالی به نام اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی هستند. با افزایش علاقه‌ی روزافزون در دو دهه‌ی اخیر نسبت به بررسی عوامل محیطی در سبب­شناسی این اختلال، اهمیت حوزه‌ی خانواده و سبک دلبستگی والد و فرزند مورد توجه قرار گرفته است؛ که در این میان سازه‌ی ظرفیت تأملی (تعریف عملیاتی ذهنی‌سازی) به عنوان بخشی از دلبستگی مطرح است. پژوهش حاضر به بررسی دانش موجود در زمینه‌ی سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی در افراد مبتلا به اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی و والدین آنها پرداخته است؛ که از نوع نظام‌مند روایتی است. در این پژوهش منابع در دسترس تا 2020 با جستجوی کلیدواژه‌های ظرفیت تأملی، ذهنی‌سازی، دلبستگی، نقص‌توجه و بیش‌فعالی و والدگری دریافت شدند و در نهایت پس از انتخاب مورد بررسی قرار گرفتند. طیق مطالعات به نظر می‌رسد میان سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی کودکان و والدین با بروز علائم اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی رابطه وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، ظرفیت تأملی، اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی

عنوان انگلیسی A review of the relationship between attachment style and reflective functioning with symptoms of attention deficit-hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Symptoms of impulsivity, attention deficit, academic and social problems indicate signs of a disorder called attention deficit-hyperactivity disorder. With the growing interest in the last two decades to investigate the environmental factors in the etiology of this disorder, the importance of the family field and the parent and child attachment style has been considered; in the meantime, the construction of the reflective functioning (operational definition of metallization) is considered as a part of the attachment. The present study investigates the existing knowledge in the field of attachment style and reflective functioning in people with attention deficit-hyperactivity disorder and their parents, which is a systematic type of narrative. In this study, the available resources were received until 2020 by searching for the keywords of reflective functioning, metallization, attachment, attention deficit, and hyperactivity, and parenting and were finally reviewed after selection. Studies show that there is a relationship between attachment style and reflective functioning of children and their parents with the symptoms of attention deficit-hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attachment, reflective functioning, attention deficit and hyperactivity disorder

نویسندگان مقاله الناز غایرین | Elnaz Ghayerin
M. A. of child and adolescent clinical psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

فائزه نصیریان | Faezeh Nasirian
M. A. of child and adolescent clinical psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

جواد عمادی چاشمی | Javad Emadi chashmi
M. A. of clinical psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

وحید نجاتی | Vahid Nejati
Associate Professor in cognitive neuroscience, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2641-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات