این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۸، صفحات ۷۹-۸۸

عنوان فارسی سطوح "ادراک خود" در کودکان: آیا وضعیت شغلی و تحصیلات مادر، نگرش نسبت به خود را در پسرانشان تعیین می کند؟
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر با هدف سنجش سطوح ادراک خود عینی در کودکان پسر و نیز بررسی رابطه میان سطوح ادراک با  وضعیت شغلی و میزان تحصیلات مادر انجام گرفت. بدین منظور، دانش آموزان پسر شهرستان شهریار در سه رده سنی 7 و 8 سال، 9 و10سال و 11 و 12سال از طبقه اقتصادی بالا بصورت تصادفی خوشه­ای انتخاب گردیده و مورد سنجش و مصاحبه با مصاحبه نیمه ساختاریافته دیمون و هارت قرار گرفتند. پس از جمع آوری پاسخها، داده­ها با استفاده از مشخصه­های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل شده نشان دادند که میان سطوح مختلف ادراک خودعینی با سن کودکان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد به این معنا که با افزایش سن، سطح ادراک از خود در کودکان نیز بالاتر می­رود (296/0= r، 0001/0=p). همچنین نتایج پژوهش نشان دادند که سطوح تحولی ادراک خود عینی با سطح تحصیلات مادر در هیچ رده سنی رابطه معنادار ندارد. و نیز میان سطوح ادراک خود عینی و وضعیت شغلی مادران رابطه معناداری در هیچکدام از رده­های سنی کودکان یافت نشد. از این |ژوهش می­توان نتیجه گرفت که نه وضعیت شغلی و نه میزان تحصیلات مادر، نگرش نسبت به خود را در پسرانشان تعیین نمی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک خود، تحصیلات مادر، وضعیت اشتغال مادر، کودک، تحول

عنوان انگلیسی Self-perseption levels in children: is mother's employment status and her education determine attitude toward self in boys?
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate the level of self-understanding in male children and investigate the relationship between levels of understanding with mother's being employed or non-employed and her education. The male students of Shahriar in three age groups of 7-8, 9-10 and 11-12 years old from high economic status family were chosen through cluster random method and they were all examined and interviewed through Damon and Hart's semi-structured interview. After collecting the data and coding them based on the relevant instruction, the quantitative data was analyzed applying descriptive statistics, multivariate analysis of variance,  The obtained results showed that there is a significant and direct relationship between different levels of self-understanding with age; that is, the level of self-understanding increases with age as well(p=0/0001, r=0/296). No meaningful relationship was found between the transformational levels of self-understanding and mother's education. No remarkable relationship was found between the levels of self-understanding in boys and the mother's being employed or housewife as well. So mother's employment status and her education don't determine attitude toward self in boys.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self perception, maternal education, maternal employment status, child, transformation

نویسندگان مقاله زهرا علی پناهلو | Zahra Alipanahloo
M. A. in psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

رضا پورحسین | Reza Pourhosein
Associate Professor of psychology, Department of psychology, Faculty of psychology and educational science, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

منیژه فیروزی | Manijeh Firoozi
Assistant Professor of psychology, Department of psychology, Faculty of psychology and educational science, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2039-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات