این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۸، صفحات ۱۰۱-۱۱۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش روش چندحسی فرنالد و روش اورتون بر بهبود نارساخوانی دانش-آموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روش فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی دانش­آموزان دختر مقطع ابتدایی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1397 بودند که از این جامعه تعداد 45 دانش­آموز نارساخوان دختر مقطع ابتدایی از مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر تبریز به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی روش فرنالد و روش اورتون (هر گروه 15 نفر) و 15 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. به طوری که برای گروه آزمایش اول آموزش به شیوه فرنالد در 8 جلسه 30 دقیقه­ای و گروه آزمایش دوم آموزش به شیوه اورتون در 8 جلسه 30 دقیقه­ای ارائه شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون نارساخوانی (نما) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو روش آموزشی فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی دانش­آموزان مقطع ابتدایی تأثیر دارد و باعث کاهش میزان نارساخوانی در دانش­آموزان می­شود. همچنین نتایج نشان داد که آموزش به شیوه فرنالد تأثیر بیشتری نسبت به اورتون بر بهبود نارساخوانی دارد. بنابراین توجه به روش درمانی فرنالد و اورتون بر بهبود نارساخوانی پیشنهاد می­شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارساخوانی، روش فرنالد، روش اورتون

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness training of multisensory Fernald and Everton method on improving dyslexia in dyslexic students in elementary school
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to Comparison of the effectiveness training multisensory Fernald and Everton method on improving dyslexia in dyslexic students in elementary school students. A quasi-experimental design was a pre-test-posttest with a control group. The population of all dyslexic students of Tabriz primary school girl in the academic year of 2018-2019 was selected from 45 dyslexic students of elementary school dyslexic center of Tabriz 4th district learning districts and randomly assigned to two groups of 15 The experimental group was Fernald and 15 subjects in the Orton test group and 15 in the control group. So, for the first group, the training was performed by Fernald and the second group was provided by the Orton method and did not receive the educational control group. A dyslexic checklist and a dyslexic test (face) were used to collect data. Data were analyzed using covariance analysis and post hoc tests. The results of this study showed that training of Farnood and Everton method on the improvement of dyslexia in elementary school students and decreasing the rate of dyslexia in students. Also, the results showed that Farnood's training had a greater effect on dyslexia than Everton. Therefore, consideration of Fernald and Everton's treatment method is recommended for dyslexia improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dyslexia, Fernald Method, Orton Method

نویسندگان مقاله مریم دیبازر | Maryam Dibazar
M.Sc. Student, Department of Psychology and Counseling, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

امیر پناه علی | Amir Panahali
Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2910-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات