این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۸، صفحات ۱۶۳-۱۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نظم جویی شناختی هیجان در دانش-آموزان پسر تیزهوش
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان پسر تیزهوش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهر بابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بدین گونه که پس از اجرای اولیه پرسشنامه،30 نفر که از نظمجویی شناختی هیجانی کمتری برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، برنامه مداخله آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در فاصله پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان ناسازگارانه و افزایش راهبردهای سازگارانه (به جز پذیرش و تمرکز مجدد بر برنامهریزی) تاثیر معناداری دارد (01/0 P<). بنابراین میتوان آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را به عنوان مداخلهای موثر در بهبود دشواری نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان تیزهوش دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تیزهوش، نظم جویی شناختی هیجان، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT))
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Cognitive Emotion Regulation in Gifted male Students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was investigating the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on cognitive emotion regulation in gifted male students. The statistical population of the present study was all male students in the first high school in Gifted Shahre-Babak High School in the academic year of 2018-2019. In this research, the purposive sampling method was used. after the initial implementation of the questionnaire, 30 subjects who had less scores in the cognitive emotion regulation were selected and randomly assigned to experimental (15 people) and control (15 people) groups. For the experimental group, during 8 2-hour sessions, a mindfulness-based cognitive therapy intervention program was implemented between the pre-test and post-test intervals. To collect data, the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire of Garnowski et al. (2001) was used. Data were analyzed using the univariate analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that mindfulness-based cognitive therapy training has a significant effect on reducing maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and increasing adaptive strategies (except acceptance and refocusing on planning) (P< 0.01). Therefore, mindfulness-based cognitive therapy education can be considered as an effective intervention in improving the cognitive emotion regulation in gifted students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تGifted, Cognitive Emotion Regulation, Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT)
نویسندگان مقاله
فرنگیس دمهری | Farangis Demehri
Professor, Department of Psychology, science and arts university, Yazd, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
مهدی ولی زاده پورکانی | Mahdi Valizadeh Poorkani
Master's degree in clinical psychology of children and adolescents, science and arts university, Yazd, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
محسن سعیدمنش | Mohsen saeidmanesh
Professor, Department of Psychology, science and arts university, Yazd, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2958-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات