این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۸، صفحات ۲۱۳-۲۲۸
عنوان فارسی
مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه
چکیده فارسی مقاله
تشخیص درست در حوزه اختلال یادگیری بسان نقشه راهی است که میتواند درمانگر را بهسوی هدف نهایی که اتخاذ روشهای درمانی و توانبخشی مناسب است رهنمون کند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه انجام شد. با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری پژوهشهای مرتبط با کلید واژهها و در راستای اهدف اقدام شد که در نهایت 30 پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که الگوی تمایز هوشبهر- پیشرفت بیشتر بهعنوان یک روش "انتظار برای شکست" محسوب میشود. همچنین، مدل پاسخ به مداخله به دلیل ویژگیهای روانسنجی ضعیف برای تشخیص اولیه و عدمتشخیص مثبت واقعی دچار مشکل جدی است. ازاینرو، متخصصان جهت کاهش مشکلات تشخیصی این حوزه به معرفی الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی پرداختهاند. این الگو با فراهم کردن نیمرخهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان در زمینه تشخیص مشکلات بالقوه یادگیری از دقت ویژهای برخوردار است و میتوان از آن جهت تمایز دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه از دانشآموزان با مشکلات یادگیری و کندآموز و همچنین برنامهریزی جهت انجام مداخلههای مبتنی بر نقص پردازش شناختی نیز استفاده کرد. درمجموع الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی با ارزیابی جامع و فراگیر از تواناییهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و با مشخص کردن مؤلفههای تشخیصی آنها میتواند به افزایش اعتبار تشخیص اختلال یادگیری ویژه منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال یادگیری ویژه، مدل ناهماهنگی هوشبهر- پیشرفت، مدل پاسخ به مداخله، الگوی ضعفها و توانمندیهای شناختی.
عنوان انگلیسی
A systematic review and Qualitative meta-analysis on the Identification patterns in Specific Learning Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
An accurate identification serves as the pathway that can guide the therapist towards the ultimate goal of adopting appropriate therapeutic and rehabilitation methods. Therefore, the present study aimed to systematically review and qualitative meta-analysis on the identification patterns in Specific Learning Disorder (SLD). The data in this qualitative meta-analysis was all study related to keywords and in line with the purpose of the research. 30 pieces of research were analyzed and evaluated in the present study. This study found the pattern of IQ-achievement discrepancy is more often seen as a "waiting for failure" method. Furthermore, the pattern of response to intervention has a serious problem due to poor psychometric properties for initial diagnosis and lack of true positive diagnosis. Therefore, specialists in this field have introduced a pattern of strengths and weaknesses (PSW), to reduce diagnostic problems in this field. This pattern with providing cognitive and educational profiles of students is particularly accurate in identifying potential learning difficulties, and can be used to distinguish children with SLD from children with learning problems and slow learner, and planning to perform cognitive processing-based interventions. In sum, the PSW pattern with a comprehensive assessment of cognitive and academic abilities of students with SLD and by identifying their diagnostic components can lead to increased validity of SLD diagnosis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Specific Learning Disorder (SLD), pattern of IQ-achievement, pattern of response to intervention, pattern of strengths and weaknesses.
نویسندگان مقاله
کمال پرهون | Kamal Parhoon
Postdoc researcher in cognitive psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
پژوهشگر پسادکتری روان شناسی شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
هادی پرهون | Hadi Parhoon
Assistant professor, Department of psychology, Razi University, Kermanshah, Iran.
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2379-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات