این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموان دختر با اختلال افسردگی اساسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموان با اختلال افسردگی اساسی انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر تهران در در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از آنها پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و به روش نمونه گیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای (در هر هفته 2 جلسه)، پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به­صورت گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه خودکشی بک (1989) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه­های آزمایش و کنترل در متغیر افکار خودکشی تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود تا روان­شناسان و مشاوران از نتایج این مطالعه در جهت کاهش افکارخودکشی دانش آموزان بهره ببرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت درمانی، ذهن آگاهی، افکار خودکشی، افسردگی اساسی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Suicidal Thoughts of Female Students with Major Depression Disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing suicidal ideation in students with major depressive disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted of all second grade female students of of high schools in Tehran city in the academic year of  2018-2019. After initial assessment using BDI-II scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned into an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received 8 mindfulness-based cognitive therapy protocols for 8 sessions of 90 minutes (2 sessions per week); the control group was on the waiting list. The Beck Suicide Questionnaire (1989) was used for data collection in two stages of pre-test and post-test. Univariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the mean of post-test scores of the experimental and control groups in suicidal thoughts. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of this study to reduce the suicidal ideation in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive therapy, mindfulness, suicidal ideation, major depression

نویسندگان مقاله نسترن شایگان فر | Nastaran Shayganfar
M. A. of Exceptional Child Psychology, Islamic Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-149-26&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات