این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۵۵-۶۶

عنوان فارسی ارائه مدل پیشایندهای شادکامی؛ براساس ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی براساس ویژگی­های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانش­آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان­های شهر شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‎ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شده­ی جهت­گیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم – دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار25-SPSS استفاده شد. یافته‌های به دست آمده نشان داد، جهت­گیری گفت و شنود (01/0≥P)، روان رنجورخویی (01/0≥P) و برون گرایی (05/0≥P) پیش‎بینی‎کننده‌ی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیش‎بینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان می­توان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارائه مدل پیشایندهای شادکامی دانش آموزان براساس ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی

عنوان انگلیسی Presentation a model of happiness precedents based on personality, family and educational characteristics
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the role of family communication orientation, teacher-student interaction and personality traits in predicting the happiness of students investigated. The participants of the research were 224 male and female high school students in Shiraz who were selected by multistage cluster random sampling. The tools used in the research include the Oxford Happiness Scale (1991), the  Family Relationship Orientation Revised Scale  (Fitz Patrick and Richter, 1994), the Wilson-Teacher - Student Interaction Questionnaire (1993), the scale of five big factor of personality Costas and McCarey (1992). In order to investigate the Multiple regression research model was used SPSS software. The results showed that Dialogue orientation (P ≤0.01), neuroticism (P ≤0.01) and extroversion (P ≤0.05) be able to predict meaningful of happiness, But other dimensions could not predict happiness meaningfully. Regarding the role of happiness in students' health, one can emphasize the need for happiness education to improve student mental and social health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, Family Communication Orientation, Teacher-Student Interaction, Personality traits

نویسندگان مقاله معراج درخشان | Meraj Derakhshan
Ph.D. Student of Educational Science, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

اسماعیل صدری دمیرچی | Esmail Sadri Damirchi
Associate Professor Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

داود فتحی | Davod Fathi
Ph.D. Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سلیمان احمدبوکانی | Soliman Ahmadbookani
Ph.D. Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

مریم بهروز | Fateme Behrooz
M.A. in General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Azad yasoj, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1364-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات