این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۹۷-۱۰۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی در تغییر عواطف مثبت و منفی برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی
چکیده فارسی مقاله
استفاده از شوخی در روابط زوجی ازجمله روشهای سازندهای است که به تنظیم هیجان در همسران کمک میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی (استفاده از شوخی مثبت) در تغییر هیجانات مثبت و منفی برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی بود. پژوهش حاضر از نوع طرح اندازهگیری مکرر دوگروهی با دو گروه آزمایش و کنترل است که در آن هر گروه چهار بار مورد ارزیابی قرار گرفتند. جامعه آماری در این پژوهش، دربرگیرنده کلیه زوجین ساکن شهر تهران در سال 1398 است. حجم نمونه شامل 20 زوج (10 زوج با الگوی دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی برای گروه آزمایشی و 10 زوج با همین الگو برای گروه کنترل) بود که بر اساس ملاکهای ورود و خروج بهصورت هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند و از طریق پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال (AAQ) و مقیاس عواطف مثبت و منفی(PANAS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر بین گروهی 2*4 نشان داد که آموزش شوخی مثبت موجب کاهش هیجانات منفی (51/0=Ƞ،05/0p<،97/38F=) برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین ایمن-ناایمن اضطرابی و همچنین افزایش هیجانات مثبت (56/0=Ƞ،05/0p<،95/47F=) آنان نسبت به گروه کنترل میشود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مشاوران و درمانگران مهارتهای شوخی مثبت و اجتناب از سبکهای شوخی منفی را به مراجعین خود آموزش دهند تا درزمینهی کاهش هیجانات منفی و افزایش هیجانات مثبت به هنگام بروز تعارض و بهبود روابط زوجیشان از آنها بهره گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شوخی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی، تعارض، دلبستگی ناایمن.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of humor skills training in changing positive and negative affects evoked during conflict in coples with secure-insecure attatchment style
چکیده انگلیسی مقاله
The use of humour in couple relationships is one of the constructive methods that help them to regulate their emotion. The aim of the present study was to determine the effectiveness of humour communication skills training in changing positive and negative emotions evoked during the conflict in couples with secure-insecure anxious attachment style. The present study is an experimental design with two experimental and control groups in which each group was evaluated four times. The statistical population in this study includes all couples living in Tehran in 1398. The sample size consisted of 20 couples (10 couples with a secure-insecure anxious attachment style for the experimental group and 10 couples with the same attachment style for the control group) who they were purposefully selected based on the including and excluding criteria, to participate in the study and then randomly assigned to the control and experimental groups and evaluated through a positive and negative affect scale and adult attachment questionnaire. 4*2 between-group repeated measure analysis of variance results showed that positive humour training reduces negative emotions (F = 38.97, P < 0.05, Ƞ = 0.51) evoked during the conflict in couples with secure-insecure anxious attachment style, It also increases positive emotions (F = 47.95, P < 0.05, Ƞ = 0.56). Based on the results of the present study, in order to reduce negative emotions and increase positive emotions during the conflict in couples, counsellors and therapists are advised to teach their clients the skills of positive humour and avoidance of negative humour.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
humour, positive affect, negative affect, conflict, insecure attachment
نویسندگان مقاله
مهسا محصص | Mahsa Mohasses
Master's degree student in family therapy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
فرشته موتابی | Fereshteh Mootabi
Assistant Professor, Department of Family Research, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار گروه پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
محمدعلی مظاهری | Mohammad Ali Mazaheri
Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3229-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات