این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۱۴۷-۱۵۴
عنوان فارسی
تأثیر صدای سفید بر اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای سفید بر میزان اضطراب دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی در نیمسال تحصیلی اول 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها 40 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، در 7 جلسه امتحان 45 دقیقهای از دروس مختلف با توجه پخش صدای سفید شرکت کردند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش در متغیر اضطراب امتحان، تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 > P). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که از صدای سفید در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان ابتدایی و همچنین در جهت ایجاد آرامش ذهنی در موقعیتهای آموزشی استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صدای سفید، اضطراب امتحان، دانش آموزان ابتدایی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of White Noise on Test Anxiety in Elementary Students
چکیده انگلیسی مقاله
This research is aimed at investigating the effect of white noise on elementary students' anxiety. The research is a semi-experimental study with pretest-posttest design and control group. The population includes all the students of secondary elementary of Bavi city in the first semester of the academic year 2019-20. Out of the mentioned population, 40 students were selected by Multi-stage cluster sampling , and they were randomly assigned to two groups including the experimental group (20 people) and control group (20 people). In the experimental group, the subjects participated in seven 45-min exam sessions of different courses by playing white noise. Data collection was done by using Test Anxiety Inventory (Abolghasemi et al, 1996), and data analysis was done by univariate analysis of covariance. The findings suggest that by controlling the effect of pretest, there is a significant difference in the mean posttest scores of the test anxiety in the experimental group (P˂0.05). According to the results, It is recommended that white noise be used to reduce the anxiety of exam students in elementary school as well as to create peace of mind in educational situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
white noise, test anxiety, elementary students
نویسندگان مقاله
سعید بنائی زاده | Saeed Banaee zadeh
M. A. in educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
عسکر آتش افروز | Askar Atash afrouz
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
غلامحسین مکتبی | Gholamhossein Maktabi
Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2779-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات