این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر کاهش اعتیاد دانش آموزان به شبکه‌های مجازی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اعتیاد دانش آموزان به شبکه­های مجازی انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون همراه گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ سوم دوره متوسطۀ دوم شهر مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از بین آنها تعداد 30  نفر از دانش آموزانی که از نظر شاخص اعتیاد به شبکه‌های مجازی نمرات بالاتری را کسب کردند، به روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صـورت تصـادفی  در در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. برنامه آموزش هوش هیجانی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای (در هر هفته 2جلسه) به­صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های مجازی مبتنی بر موبایل خواجه احمدی و همکاران (1395)، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیر اعتیاد به شبکه­های مجازی، تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج پژوهش حاکی از  آن بود که آموزش هوش هیجانی می­تواند میزان اعتیاد دانش آموزان به شبکه­های مجازی را کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش هوش هیجانی، اعتیاد، شبکه‌های مجازی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Effect of Emotional Intelligence Training on Reducing Students' Addiction to Virtual Networks
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence training on students' addiction to virtual networks. The research was a semi-experimental one with a pretest-posttest design and control group. The research population included all the female high school students of Mashhad in the second semester of the 2018-2019 academic year. Among them, 30 students who scored higher on the addiction to mobile questionnaires were selected by targeted sampling and randomly assigned to experimental and control groups each of which included 15 people. The subjects of the experimental group received the assertiveness emotional intelligence training program during eight 90-min sessions 2 sessions a week. The control group was put on the waiting list. Addiction to mobile questionnaires based on social networks (Khajeh Ahmadi & et al.2016), were used for collecting data. Univariable analysis of covariance was used for data analysis. The results of the analysis of the data showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the addiction variables to the virtual networks. The results show that emotional intelligence training can reduce students' addiction to virtual networks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence training, addiction, virtual networks, students

نویسندگان مقاله مرضیه حبیبی | Marzieh Habibi
Master of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

سارا کریمی | Sara Karimi
Master of Family Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

محبوبه وحیدی فرد | Mahbobeh Vahidifard
Master of General Psychology, Islamic Azad University of Maybod Branch, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، یزد، ایران.

مرضیه چاقوساز | Marzieh Chagosaz
Master of Counseling and Guidance, Islamic Azad University, Ghaenat Branch, South Khorasan, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد قائنات، خراسان جنوبی، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1836-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات