این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۳۷-۴۴

عنوان فارسی مقایسه تاب آوری و خودتنظیمی هیجان وراهبردهای مقابله با استرس دردانش آموزان دختروپسر
چکیده فارسی مقاله هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تاب‌آوری، خودتنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله با استرس در دختران و پسران دانش‌آموز مقطع متوسطه  دوم بود. روش پژوهش، علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دختران و پسران مقطع متوسطه دوم منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بودند. حجم نمونه، 210 نفر (105 دختر و 105 پسر) بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای  انتخاب شدند. به‌این‌ترتیب از بین مدارس متوسطه دوم دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه به‌صورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه‌ها بین دانش‌آموزان توزیع شد. در این مطالعه از سه پرسشنامه تاب‌آوری کونور ودیویدسون (CD-RSC)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجان (CERQ) و پرسشنامه سبک‌های مقابله با استرس (CISS) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین نمرات خودتنظیمی در دختران و پسران دانش‌آموز تفاوت معنادار وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است)005/0 P<). همچنین، در میانگین نمرات سه سبک مقابله‌ای (مساله مدار، اجتنابی، هیجان مدار) دختران و پسران دانش‌آموز تفاوت معناداری وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است )005/0 P<).. اما در میانگین نمرات تاب‌آوری دختران و پسران دانش‌آموز، تفاوت معناداری مشاهده نشد )005/0 P<).. بنابراین، نتیجه گرفته می‌شود که هرچند افزایش این سه متغیر در دانش‌آموزان دختر و پسر ضروری است اما آموزش خودتنظیمی و راهبردهای مقابله با استرس، در دانش‌آموزان پسر، بیش‌ازپیش باید موردتوجه قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب آوری، خودتنظیمی هیجان، راهبرد های مقابله بااسترس

عنوان انگلیسی The comparison of resilience and educational self-regulation and coping strategy in girl and boy students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the resilience and emotional self-regulation and stress coping strategies in high school girls and boys. The research method was causative -comparative. The statistical population of the study included all girls and boys of high school in district 11 of Tehran in the school year of 96-97. The sample size was 210 (105 girls and 105 boys) who were selected by cluster sampling method. Thus, two girls 'and two boys' schools were randomly selected from the high schools and the questionnaires were distributed among the students. In this study, three following Questionnaires were used: Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RSC), Cognitive Emotion Regulation (CERQ), and Coping Inventory for Stressful Situation(CISS). Data were analyzed using two independent t-tests. Results showed that there was a significant difference between self-regulation scores in girls and boys and in girls more than boys (P < 0.05). Also, there was a significant difference in the mean scores of the three coping styles (problem-focused, avoidant, emotion-focused) between male and female students and was higher in girls than boys (P < 0.05). But there was no significant difference in mean scores of the resiliency of girls and boys (P < 0.05). Therefore, it is concluded that although enhancing these three variables is necessary for boy and girl learning, self-regulation training and coping strategies in male students should be considered more and more.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resiliency, Emotional self-regulation, coping strategies

نویسندگان مقاله داود محمدیان | Davood Mohammadian
M.A. student, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

صدیقه احمدی | Sedighe Ahmadi
Assistant professor, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استادیار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

حسین ایلانلو | Hossein Ilanloo
PHD student, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2009-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات