این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۴۵-۵۶
عنوان فارسی
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مسأله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله
از آنجا که دختران نوجوان یکی از مهمترین و حساسترین اقشار در جامعه مدارس هستند، آسیب به آنها بر اثر استرس و اضطراب بر وضعیت روحی و روانی آنها تأثیر نامطلوب میگذارد. عدم توجه به استرسها و واکنش های روانی دانشآموزان، سبب توسعه اضطراب آنان میگردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و با استفاده از گمارش تصادفی بود. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (مایر و همکاران، 1990)، سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، 1995) و سبکهای شناختی (کلب، 1982) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر داشت (05/0p<). لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده از این درمان برای کاهش مشکلات روانشناختی و رفتاری افراد سود جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر، تصمیمگیری شناختی، سبکهای شناختی، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، حل مسأله
عنوان انگلیسی
The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on improving cognitive decision-making and cognitive problem-solving styles in female students with generalized anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Because adolescent girls are one of the most important and sensitive strata in school society, harming them due to stress and anxiety has an adverse effect on their mental state. Lack of attention to students' stress and psychological reactions can lead to the development of anxiety. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-based cognitive-cognitive therapy on improving cognitive decision making and cognitive problem-solving styles in female students with a generalized anxiety disorder. This was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and randomized use. The sample consisted of 40 female students with a generalized anxiety disorder who were selected using a targeted sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. Data collection tools were a questionnaire for the state of Pennsylvania (Mayer et al., 1990), decision-making styles (Scott and Bruce, 1995), and cognitive styles (Club, 1982). A covariance test was used to analyze the data. The results showed that mindfulness-based cognitive therapy had an effect on improving cognitive decision making and cognitive problem-solving styles in female students with a generalized anxiety disorder (p < 0.05). Therefore, it is suggested that in future research, this treatment be used to reduce the psychological and behavioral problems of individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Inclusive Anxiety Disorder, Cognitive Decision Making, Cognitive Styles, Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Problem Solving
نویسندگان مقاله
سیدمیلاد آقایی ضرون | Seyed Milad Aghaei Zaron
B.Sc, General Psychology, Payame Noor University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
کارشناسی، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
وحید حاجی علیانی | Vahid Hajialiani
M.Sc., Clinical Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رعنا زهتابی | Rana Zehtabi
Master's student, Clinical Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مرضیه شهریاری سرحدی | Marzieh Shahriari Sarhadi
M.Sc., Clinical Psychology, Kerman University, Kerman, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه کرمان، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2435-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات