این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانش­آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک انجام شد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه نهم مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک شهر رشت تحصیل می­کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 160 دانش­آموز دختر (80 دانش­آموز دختر با تجربه تروماتیک و 80 دانش­آموز بدون تروماتیک) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظوره جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سرند کردن حوادث آسیب­زا-فرم خودگزارشی (فورد و همکاران، 2002)، حس انسجام آنتونووسکی (1993) و هوش شخصی مایر و آلن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که حس انسجام و هوش شخصی در بین دانش­آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک تفاوت دارد (001/0.(P˂  به‌طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد آگاهی از ویژگی­های روان­شناختی نظیر حس انسجام و هوش شخصی موجب می­شود تا خدمات مطلوب­تری به این افراد داده شود تا بتوانند کیفیت زندگی و تحصیلی بهتری را تجربه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش شخصی، حس انسجام، دانش آموز، تجربه تروماتیک

عنوان انگلیسی Comparison of Sense of Coherence and Personal Intelligence in Female Students With and Without Traumatic Experience
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the sense of coherence and personal intelligence in female students with and without traumatic experiences. The method of this study was causal-comparative. The statistical population of this study consisted of female students with and without traumatic experience who were in the ninth grade of education schools in one district of Rasht city during the academic year 2018-2019. The sample consisted of 160 female students (80 students with traumatic experience and 80 students without traumatic experience) who were selected through convenience sampling. In order to collect data, the Trauma Accident Screening Questionnaire - Self-Report Form (Ford et al., 2002), Antonovski's sense of coherence Questionnaire (1993), and Meyer & Allen's personal intelligence Questionnaire (2013) were used. The results of the analysis of variance showed that the sense of coherence and personal intelligence was different among female students with and without a traumatic experience (P˂0.001). Overall, the results of this study showed that awareness of psychological traits such as the sense of coherence and personal intelligence leads to better services for these people to experience a better quality of life and education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personal intelligence, Sense of Coherence, Student, Traumatic experiences

نویسندگان مقاله مهسا حاتم | Mahsa Hatam
M. A. in General Psychology, Faculty of Literature and Humanity Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolghasemi
Professor of Psychology, Faculty of Literature and humanity sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

سید موسی کافی ماسوله | Seyyed Mousa Kafi Masouleh
Professor of Psychology, Faculty of Literature and humanity sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

فرزین باقری شیخانگفشه | Farzin Bagheri Sheykhangafshe
M. A. in General Psychology, Faculty of Literature and Humanity Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2661-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات