این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۶۷-۷۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانت‌دیده
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانت‌دیده انجام شد. این مطالعه با روش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان خیانت‌دیده شهر ماهشهر بود که با استفاده از روش در دسترس تعداد 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1995) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده شد. به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانت‌دیده تأثیر معناداری داشته است (001/0>P). با توجه به این که زنان خیانت‌دیده دارای سطوح بالایی از طلاق عاطفی و احساس تنهایی هستند، بهره‏گیری از رویکردهای مختلف روان‌درمانی از جمله آموزش سواد عاطفی می‌تواند در بهبود طلاق عاطفی و احساس تنهایی این افراد مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد عاطفی، طلاق عاطفی، احساس تنهایی، زنان خیانت‌دیده

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Emotional Literacy Skills Training on Reducing Emotional Divorce and Loneliness in Betrayed Women
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional literacy skills training on reducing emotional divorce and feeling lonely in betrayed women. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and follow-up with a control group. The statistical population of the study consisted of all betrayed women of Mahshahr. 24 persons were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. Gutman's Emotional Divorce Questionnaire (1995) and Russell, Pilva, and Cortona's Emotional Loneliness Questionnaire (1980) were used for data collection. Repeated measures ANOVA was used to analyze the data. The results showed that emotional literacy skills training had a significant effect on decreasing emotional divorce and feeling lonely in betrayed women (P < 0.001). As a result, Since betrayed women have high levels of emotional divorce and feelings of loneliness, utilizing different approaches to psychotherapy including emotional literacy training can be effective in improving the emotional divorce and feeling alone.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional literacy, emotional divorce, Loneliness, Betrayed Women

نویسندگان مقاله مهدی شمالی احمدآبادی | Mehdi Shomaliahamadabadi
Master of Sciences, Payam Noor University of Ardakan, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور اردکان، یزد، ایران.

فاطمه آقایی میبدی | Fatemeh Aghaee meybodi
Master of Sciences, Islamic Azad University of Ardakan branch, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان، یزد، ایران.

ناصر محمدی احمدآبادی | Naser Mohamadiahmadabadi
Assistant Professor, Payam Noor University of taft, Yazd, Iran.
استادیار، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران.

عاطفه برخورداری احمدآبادی | Atefeh Barkhordariahmadabadi
Bachelor, Payam Noor University of Ardakan, Yazd, Iran.
کارشناسی، دانشگاه پیام نور اردکان، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2584-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات