این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۹۹-۱۰۸
عنوان فارسی
تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی
چکیده فارسی مقاله
پربار کردن جلسات تمرین و به حداکثر رساندن مهارتهای یادگیری شاگردان، همواره یکی از دغدغههای مربیان و معلمان ورزش است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 بود. شصت نفر از دانشجویان مبتدی مونث با روش نمونهگیری هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامه تصویرسازی حرکتی هال و مارتین(1997) را تکمیل کرده و سپس بر اساس نمرات آن در 5 گروه(تصویرسازی جنبشی درونی، جنبشی بیرونی، بینایی درونی، بینایی بیرونی و گروه کنترل) قرار گرفتند. جلسات تمرینی شامل شش جلسه تمرین بود که در آن گروههای آزمایش در هر جلسه 30 تمرین تصویرسازی و 30 شوت سهگام بسکتبال انجام دادند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس یکراهه و همچنین تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین گروههای تصویرسازی با گروه کنترل تفاوت معناداری در پسآزمون شوت سهگام بسکتبال وجود داشت(01/0p<) و گروه تصویرسازی بینایی بیرونی نسبت به سایر گروههای تصویرسازی عملکرد بهتری در پسآزمون داشت(01/0p<). یافتهها نشان داد تصویرسازی از جمله عوامل اثرگذار بر یادگیری مهارتهای مختلف حرکتی است و هر دو بعد درونی و بیرونی تصویرسازی باعث بهبود یادگیری و عملکرد فراگیران میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویرسازی ذهنی، تصویرسازی بینایی، تصویرسازی جنبشی، شوت سه گام بسکتبال.
عنوان انگلیسی
The Effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on Learning the Basketball Triple Shoot with Emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery
چکیده انگلیسی مقاله
Enriching training sessions and maximizing student learning skills are always a concern of sports coaches and teachers. The aim of this study was to investigate the effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on the Basketball Triple-Shoot Learning with emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all Female students of physical education in Kermanshah Islamic Azad University during the second half of the academic year of 2018-2019. Sixty beginner female students participated in this study by purposeful sampling. The participants completed the Hall and Martin(1997) movement imaging questionnaires and Then they were divided into 5 groups based on their scores(Inner Visual Mental Imagery, Outer Visual Mental Imagery, Inner Kinetic Mental Imagery, Outer Kinetic Mental Imagery and control group). The training sessions consisted of six training sessions in which the experimental groups performed 30 imaging exercises and 30 Basketball Triple-Shoot exercises per session. One-way covariance analysis and one-way variance analysis were used to analyze the data. The results showed that there was significant differences between imaging groups and the control group in post-test of Basketball Triple-shooting(p< 0/01) And the external vision imaging group performed better in the post-test than the other imaging groups(p< 0/01). Results showed that imaging is one of the factors affecting the learning of different motor skills and both internal and external aspects of imaging improve of learners' performance and learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental Imagery, Visual Imagery, Kinetic Imagery, Basketball three-step shooting.
نویسندگان مقاله
محمد جلیلوند | Mohammad Jalilvand
Assistant in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sports Science, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
شهلا مرادی | Shahla Moradi
M.Sc. of Motor Behavior, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2333-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوروسایکولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات