این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سه‌گام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی
چکیده فارسی مقاله پربار کردن جلسات تمرین و به حداکثر رساندن مهارت­های یادگیری شاگردان، همواره یکی از دغدغه­های مربیان و معلمان ورزش است.  هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سه­گام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 بود. شصت نفر از دانشجویان مبتدی مونث با روش نمونه­گیری هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکت­کنندگان پرسش­نامه تصویرسازی حرکتی هال و مارتین(1997) را تکمیل کرده و سپس بر اساس نمرات آن در 5 گروه(تصویرسازی جنبشی درونی، جنبشی بیرونی، بینایی درونی، بینایی بیرونی و گروه کنترل) قرار گرفتند. جلسات تمرینی شامل شش جلسه تمرین بود که در آن گروه­های آزمایش در هر جلسه 30 تمرین تصویرسازی و 30 شوت سه­گام بسکتبال انجام دادند. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل کوواریانس یک­راهه و همچنین تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد. یافته­ها نشان دادند که بین گروه­های تصویرسازی با گروه کنترل تفاوت معناداری در پس­آزمون شوت سه­گام بسکتبال وجود داشت(01/0p<) و گروه تصویرسازی بینایی بیرونی نسبت به سایر گروه­های تصویرسازی عملکرد بهتری در پس­آزمون داشت(01/0p<). یافته­ها نشان داد تصویرسازی از جمله عوامل اثرگذار بر یادگیری مهارت­های مختلف حرکتی است و هر دو بعد درونی و بیرونی تصویرسازی باعث بهبود یادگیری و عملکرد فراگیران می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرسازی ذهنی، تصویرسازی بینایی، تصویرسازی جنبشی، شوت سه گام بسکتبال.

عنوان انگلیسی The Effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on Learning the Basketball Triple Shoot with Emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery
چکیده انگلیسی مقاله Enriching training sessions and maximizing student learning skills are always a concern of  sports coaches and  teachers. The aim of this study was to investigate the effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on the Basketball Triple-Shoot Learning with emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all Female students of physical education in Kermanshah Islamic Azad University during the  second  half of the  academic year of 2018-2019. Sixty beginner female students participated in this study by purposeful sampling. The participants completed the  Hall and Martin(1997)  movement imaging questionnaires and Then they were divided into 5 groups based on their scores(Inner Visual Mental Imagery, Outer Visual Mental Imagery, Inner Kinetic Mental Imagery, Outer Kinetic Mental Imagery and control group).  The training sessions consisted of six training sessions  in which the experimental groups performed 30 imaging exercises and 30 Basketball Triple-Shoot exercises per session. One-way covariance analysis and one-way variance analysis were used to analyze the data. The results showed that there was significant differences between imaging groups and the control group in post-test of Basketball Triple-shooting(p< 0/01) And the external vision imaging group performed better in the post-test than the other imaging groups(p< 0/01). Results showed that imaging is one of the factors affecting the learning of different motor skills and both internal and external aspects of imaging improve of learners' performance and learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Imagery, Visual Imagery, Kinetic Imagery, Basketball three-step shooting.

نویسندگان مقاله محمد جلیلوند | Mohammad Jalilvand
Assistant in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sports Science, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

شهلا مرادی | Shahla Moradi
M.Sc. of Motor Behavior, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2333-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نوروسایکولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات