این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۱۰۹-۱۱۸
عنوان فارسی
هنجاریابی، پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تعهد به مدرسه در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی، پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تعهد به مدرسه در بین دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعهد به مدرسه و انگیزش پیشرفت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل اکتشافی، ضریب همبستگی و روش آلفای کرونباخ انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تحلیل عاملی بر روی دادهها نشان دهندهی وجود شش عامل در مقیاس احساس تعهد به مدرسه بود که حدود 54 درصد از واریانس کل این مقیاس توسط این شش عامل پوشش داده شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 91/0 به دست آمد و با توجه به این ضریب میتوان گفت که مقیاس مورد نظر از پایایی خوبی برخوردار است. روایی همگرای پرسشنامه نیز نشان داد که بین پرسشنامه احساس تعهد به مدرسه با انگیزش پیشرفت هرمنس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و این نتیجه روایی همگرای مقیاس احساس تعهد به مدرسه را تأیید میکند. بنابراین روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه تعهد به مدرسه را میتوان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیتهای آموزشی مورد استفاده قرار داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرسشنامه تعهد به مدرسه، تحلیل اکتشافی، پایایی، روایی، هنجاریابی
عنوان انگلیسی
Standardization, reliability and exploratory factor analysis of school commitment questionnaire in students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to standardize, reliability and explore exploratory factor analysis of school commitment questionnaire among high school students. The research method was descriptive-survey and the statistical population consisted of high school male students in Tabriz in the academic year of 2018-2019. From this population 350 people were selected by multistage cluster sampling method. To collect data, questionnaire of commitment to school and achievement motivation was used. Data analysis was performed using exploratory analysis, correlation coefficient and Cronbach's alpha. The findings showed that factor analysis on the data indicated that there were six factors in the school commitment scale which accounted for about 54% of the total variance of the scale. The Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 0.91 and according to this coefficient it can be said that the scale has good reliability. The convergent validity of the questionnaire also showed that there is a positive and significant correlation between the sense of commitment to school and the hermeneutic achievement motivation and this result confirms the convergent validity of the sense of commitment to school. Therefore, the validity and reliability of this questionnaire were confirmed. The School Commitment Questionnaire can be used as a reliable and valid tool in educational situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
School Commitment Questionnaire, Exploratory Analysis, Reliability, Validity, Standardization
نویسندگان مقاله
رامین حبیبی کلیبر | Ramin Habibi-Kaleybar
Associate Professor, Ph.D. in Educational Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, East Azerbaijan Province, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذربایجان شرقی، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2391-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات