این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۱۵۹-۲۰۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه بود. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بیش‌فعال قلدر در شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بود. 30 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه).  ابزار پژوهش پرسشنامه‌های ‌همدلی (دیویس، 1983) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که گروه آزمایش و گواه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به آن‌ها پاسخ دادند. به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان دانش‌آموزان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه تأثیر معناداری داشت (001/0>P). پیشنهاد می‌شود مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش و همچنین مدارس از این روش درمانی در جهت کاهش مشکلات دانش‌آموزان بیش‌فعال و قلدر بهره گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شناختی-رفتاری، کنترل خشم، همدلی، سلامت روان، قلدر، بیش‌فعالی/کمبود توجه

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. This research was a quasi-experimental research with pre-test and post-test design with control group. The statistical population consisted of all bullying Male Adolescents of Yazd in the academic year of 1399-1999. 30 participants were selected Withpurposive sampling method and randomly assigned into experimental and control groups (15 participants in the experimental and 15 in the control group). The research tool was the) empathy questionnaire (Davies, 1983) and General Health questionnaire (Goldberg,1972) that the experimental and control groups responded to in the pre-test and post-test stages. Covariance analysis was used to analyze the data. Results showed that the effect of cognitive-behavioral training on anger control on empathy and mental health of bullying boys students with ADHD (P < 0.001). It is recommended that educational centers and schools as well as schools use this treatment to reduce the problems of overactive and bullying students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-behavioral training, anger control, Sympathy, Mental Health, Bullying, Attention Deficit / Hyperactivity

نویسندگان مقاله زهرا میرشمسی | Zahra Mirshamsi
PhD student of Psychology, Yazd University of Science and Art, Yazd, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

آزیتا بهجت | Azita Behjat
Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

محسن سعیدمنش | Mohsen Saeedmanesh
Assistant Professor, Department of Psychology, Yazd University of Science and Art, Yazd, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

فاطمه مجیدیان | Fatemeh Majidyan
Master of Public Psychology, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2706-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات