این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۲۰۳-۲۱۲
عنوان فارسی
بازیهای رایانهای و روان درمانی
چکیده فارسی مقاله
طی چندین دهه، بازی روشی بوده که روانشناسان و پژوهشگران از آن برای درمان طیف وسیعی از اختلالها و مشکلات روانشناختی بهره جستهاند و اثربخشی آن را تأیید کردهاند. پیشگیری، درمان و توانبخشی در بیماران مختلف با استفاده از بازیهای رایانهای در سالهای اخیر با استقبال چشمگیر پزشکان و متخصصان حوزه روان شناسی و حتی بیماران روبه رو شده است. اما تحقیقات محدودی در مورد مداخلات بهداشت روان در قالب بازیهای رایانهای و حتی کمتر برای راهنمایی توسعهدهندگان در مورد چگونگی توسعه چنین بازیهایی بخصوص در داخل کشور وجود دارد. مقاله حاضر بر درک چگونگی کاربست و توسعه بازیهای رایانهای در فرایند درمان و مداخلات مربوط به سلامت روان تمرکز دارد. در این مقاله نشان داده شده است که این نوع بازیها میتوانند بر فرایند سلامت روان شناختی، بهزیستی و درمان اختلالات و مشکلات مختلف روانی تأثیرگذار باشند. همچنین به فواید و کاربردها و نقش بازیهای رایانهای در رفع برخی محدودیتهای درمانهای سنتی روانشناختی و محدویتهای موجود در سر راه بازیهای رایانهای در امر رواندرمانی اشاره شده است. علاوه بر این، دستورالعملها و پیشنهاداتی مربوط به توسعه بازیهای رایانهای برای مداخلات سلامت روانی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیهای رایانهای، روان درمانی، مشاوره، سلامت روان
عنوان انگلیسی
Computer Games and Psychotherapy
چکیده انگلیسی مقاله
For decades, gaming has been a method used by psychologists and researchers to treat a wide range of psychological disorders and problems and its effectiveness has been confirmed. In recent years, prevention, treatment, and rehabilitation for various patients by using computer games have become increasingly popular by physicians, psychologists, and even patients. Of course, there is limited research on mental health interventions in the form of digital games, and even less to guide developers on how to develop such games, especially within the country. This article focuses on understanding how digital games are applied and developed in the treatment process and mental health interventions. This article has shown that these types of games can affect the process of psychological health, well-being, and treatment of various mental disorders and problems. The benefits and uses and role of computer games in addressing some of the limitations of traditional psychological therapies and the limitations of computer games in the field of psychotherapy have also been addressed. In addition, guidelines and suggestions for developing computer games for mental health interventions are provided.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
computer games, psychotherapy, counceling, mental health
نویسندگان مقاله
فرزاد قادری | Farzad Ghaderi
PhD student of psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سارا زادافشار | Sara Zadafshar
M. A. student of clinical psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2601-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات