این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی مقایسه پریشانی روانشناختی و پرخاشگری در دانشجویان دارای کیفیت خواب مطلوب و ضعیف
چکیده فارسی مقاله مشکلات خواب در میان دانشجویان پدیده بسیار رایجی است که بر عملکرد آنان تأثیر منفی می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه پریشانی روانشناختی و پرخاشگری در دانشجویان با کیفیت خواب مطلوب و ضعیف انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح علی‌- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال 1397بود. تعداد 246 دانشجو (145 دختر و 101 پسر) با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای (متناسب با جنسیت) از سه دانشکده دانشگاه کاشان انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)، مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس لوی باند و لوی باند (DASS)، پرسشنامه پرخاشگری بای و پری (AQ) و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) از طریق از نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که افراد با کیفیت خواب ضعیف در مقایسه با افراد دارای کیفیت خواب مناسب سطوح بالاتری از پریشانی روانشناختی شامل اضطراب (001/0p<)، افسردگی (01/0p<) و استرس (01/0p<) و همچنین، پرخاشگری (05/0p<) را تجربه می‌کنند. بنابراین، کیفیت خواب ضعیف در دانشجویان می‌تواند با  بروز و تشدید پریشانی‌های روانشناختی و پرخاشگری در آنان همراه باشد. ازاین‌رو، ضروری است طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب به‌منظور بهبود کیفیت خواب دانشجویان در کنار سایر مداخله‌های ارتقاء بهداشت روانی آنان مورد توجه جدی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خواب، پریشانی روانشناختی، افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری

عنوان انگلیسی Comparison of Psychological Distress and Aggressiveness in Students with Good and Poor Sleep Quality
چکیده انگلیسی مقاله Sleep problems are very common among students and can negatively affect their performance. The present study aimed to compare psychological distress and aggressiveness in students with good and poor sleep quality. This study was descriptive with a causal-comparative design. The statistical population of the study was all undergraduate students of the University of Kashan in 2018. Multi-stage stratified sampling was used to select 246 students (101 males & 145 females) from three faculties. The participants provided their demographic information and filled in Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS), and Buss–Perry Aggression Questionnaire (AQ). Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was run in SPSS (version 22) to analyze the data. The results indicate that student with poor sleep quality, compared to those with sufficient sleep quality, experience higher levels of psychological distress including anxiety (p<.001), depression (p<.01), and stress (p<.01) as well as aggressiveness (p<.05). Therefore, low sleep quality could be accompanied by psychological distress and aggressiveness among students. Hence, it is necessary to consider designing and implementing comprehensive programs for improving students' sleep quality as well as other interventions for enhancing their psychological wellbeing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله sleep quality, psychological distress, depression, anxiety, stress, aggressiveness

نویسندگان مقاله زهرا محمدصالحی | Zahra Mohammad-Salehi
M. A. in educational psychology, University of Kashan, Kashan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

مجید صدوقی | Majid Sadoughi
Assistant professor, University of Kashan, Kashan, Iran.
استادیار روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2034-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات