این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۱-۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر: با تأکید بر مهاجران افغان
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان رواننمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر افغان بودند که در دو مدرسه دولتی منطقه 12 شهر تهران در سال 98-1397 مشغول تحصیل بودند. از بین آنها 28 نفر با ارزیابی اولیه و به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه پزوهش، انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در هفته دو بار تحت آموزش گروهی درمان روان نمایشگری قرار گرفت. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور (2000) بود که توسط شرکتکنندگان در 2 مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که درمان روان نمایشگری بهطور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و دو مؤلفهی آن (اجتناب اجتماعی و ناراحتیهای فیزیولوژیک) در گروه آزمایش شده است. همچنین، میانگین نمرات در مقایسه با قبل از درمان ازنظر آماری کاهش معنیداری داشته است، اما بر ترس اجتماعی اثربخش نبود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از این مداخله درمانی برای بهبود اضطراب اجتماعی نوجوانان مهاجر استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان رواننمایشگری، اضطراب اجتماعی، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Psychodrama Treatment on Social Anxiety of Migrant Adolescent Girls: Emphasizing on Afghan Migrants
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to determine the effectiveness of psychodrama treatment on social anxiety of migrant adolescent girls. The research design was quasi-experimental with pre-test /post-test with control group. The statistical population consisted of all Afghan female students in two public schools in District 12 who were educated in the year 2018-19. 28 subjects were selected as purposeful attention to the score obtained from the Social Anxiety Questionnaire and were randomly assigned to either experimental (n = 13) and control (n = 15) groups. The experimental group received 10 sessions of 90-minute psychodrama group training twice a week. The research instrument consisted of Connor Social Anxiety Questionnaire (2000) which was completed by participants in pre-test /post-test. Data were analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of covariance using SPSS software. The results showed that psychodrama treatment significantly reduced social anxiety and its two components (social avoidance and physiological discomfort) in the experimental group. Also, the mean scores decreased statistically significantly compared to pre-test but were not effective on social phobia. According to the research findings, this therapeutic intervention can be used to improve the social anxiety of migrant adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychodrama Treatment, Social Anxiety, Migrant Adolescent Girls.
نویسندگان مقاله
فریده حمیدی | Farideh Hamidi
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
صادق نصری | Sadegh Nasri
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
نرگس حافظی | Narges Hafezi
M.A Student of School Counseling, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2244-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات