این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۹-۵۰
عنوان فارسی
نقش واسطه خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی در رابطه بین انعطاف پذیری شناختی با بهزیستی روان شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطه خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی در رابطه بین انعطاف پذیری شناختی با بهزیستی روان شناختی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان دختر و پسر کلاس دوازدهم متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز بودند که از بین آنان280 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. طرح تحقیق، توصیفی همبستگی بود و دادهها با کمک مقیاس انعطاف پذیری شناختی (2010)، پرسش نامه بهزیستی روان شناختی (2007) و پرسش نامه خودکارآمدی (1985) جمع آوری شدند. در تحقیق حاضر، برای تجزیه و تحلیل فرضیهها و بررسی روابط بین متغیرها، از همبستگی پیرسون و روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها، نشان داد که بعد از حذف روابط غیرمعنادار برخی مسیرها از مدل پیشنهادی، برازندگی مدل نهایی تحقیق اصلاح و تایید گردید. یافتههای روابط مستقیم مسیرهای بین متغیرها، نشان داد که انعطاف پذیری شناختی با بهزیستی روان شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی و خودکارآمدی هیجانی و متغیر خودکارآمدی اجتماعی و خودکارآمدی هیجانی با بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت دارد اما رابطه خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روان شناختی معنادار نشد. ضمناً از بین سه مولفه های خودکارآمدی، فقط خودکارآمدی اجتماعی، توانست نقش واسطه بین انعطاف پذیری شناختی با بهزیستی روان شناختی را ایفا نماید. با توجه به اینکه خودکارآمدی نقش واسطه رابطه بین انعطاف پذیری شناختی با بهزیستی روان شناختی را بازی میکند لذا برای تبیین رابطه یاد شده، بایستی خودکارآمدی را مد نظر قرار داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطاف پذیری شناختی، بهزیستی روان شناختی، خودکارآمدی
عنوان انگلیسی
The mediating role of academic, social and emotional self-efficacy in the relationship between cognitive flexibility and psychological well-being
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the mediating role of academic, social and emotional self-efficacy in the relationship between cognitive flexibility and psychological well-being. The statistical population of the study was all female and male students of the twelfth grade of the second high school of education in the first district of Ahvaz, among whom 280 people were selected voluntarily. The research design was correlational descriptive and the data were collected using cognitive flexibility scale (2010), psychological well-being questionnaire (2007) and self-efficacy questionnaire (1985). In the present study, Pearson correlation and structural equation modeling method were used to analyze the hypotheses and evaluate the relationships between the variables. Findings of direct relationships between variables showed that cognitive flexibility is positively correlated with psychological well-being, academic self-efficacy, social self-efficacy, and emotional self-efficacy. And the variable of social self-efficacy and emotional self-efficacy with psychological well-being had a very positive relationship, but the causal relationship between academic self-efficacy and psychological well-being was not significant. In addition, among the three components of self-efficacy, only social self-efficacy was able to play the role of mediator between cognitive flexibility and psychological well-being. Given that self-efficacy plays a mediating role in the relationship between cognitive flexibility and psychological well-being, self-efficacy must be considered to explain this relationship.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive flexibility, Psychological well-being , Self-efficacy
نویسندگان مقاله
کریم سواری | Karim Sevari
Associate professor, Payam-e-noor University (PNU), Iran.
دانشیار، پیام نور، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2671-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات