این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۵۱-۶۲
عنوان فارسی
اثربخشی گروه درمانی تحلیلی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی تحلیلی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر مدارس دولتی دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران در سال 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر از آنان در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 6 جلسه 90 دقیقهای گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار گرفتند؛ ادر این مدت گروه کنترل در لیست انتظار گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار داشتند. از مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006)، مقیاس پذیرش اجتماعی کراون-مارلو (1960) و مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه درمانی تحلیلی به طور معنیداری باعث افزایش پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که گروه درمانی تحلیلی به کار رفته در این پژوهش میتواند مشکلات شناختی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان را بهبود بخشد. لذا به کارگیری گروه درمانی تحلیلی در مراکز مشاوره و رواندرمانی برای بهبود مشکلات دختران نوجوان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گروه درمانی تحلیلی لِکانی، همدلی، پذیرش اجتماعی، کفایت اجتماعی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Analysis Group Therapy on Empathy, Social Acceptance and Social Competence in Adolescent Girls in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine effectiveness of analysis group therapy on empathy, social acceptance and social competence in adolescent girls in Tehran city. This experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all the female students' high school of Tehran city in year 2018-2019. In this study, 30 female students were considered as the sample size in two experimental groups (15 students) and control (15 students). The experimental group underwent 6 sessions analysis group therapy 90 minutes and While the control group received no intervention and remained in the waiting list. To collect data basic empathy scale of Jolliffe and Farrington (2006), social desirability scale of Marlowe‐Crowne (1960) and social competence scale of Felner, Lease & Phillips (1990). Data analysis was performed using analyze of covariance. The results showed that analysis group therapy significantly increases the empathy, social acceptance and social competence in adolescent girls. Therefore, it can be concluded that the analysis group therapy used in this study can improve the cognitive, emotional and social of adolescent girls. So use analysis group therapy in counseling and psychotherapy of teen girls has a special significance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
analysis group therapy, empathy, social acceptance, social competence
نویسندگان مقاله
لیلا حاتم طهرانی مقدم | Leila Hatam Tahrani Moghadam
M. A., Naser Khosro Institute of Higher Education, Saveh, Iran
کارشناس ارشد، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران.
مریم موسوی نیک | Maryam Mousavi Nik
Assistant professor, Naser Khosro Institute of Higher Education, Saveh, Iran.
استادیار، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران.
سید کاظم ملکوتی | Seyed Kazem Malakouti
Assistant professor, Naser Khosro Institute of Higher Education, Saveh, Iran.
استادیار، مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2878-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات