این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۶۳-۷۰
عنوان فارسی
رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با ترس از تصویر بدنی و حمایت اجتماعی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله
شبکههای اجتماعی ابزارهایی هستند که افراد با استفاده از آنها با یکدیگر به صورت مجازی ارتباط برقرار میکنند. متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده و ترس از تصویر بدنی که با ارتباطات و تاثیر پذیری افراد از یکدیگر ارتباط دارند با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در ارتباط هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با ترس از تصویر بدنی و حمایت اجتماعی ادراکشده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را مردم ساکن جنوب شهر قیامدشت در سال 1398 تشکیل دادند که 89 نفر ازمیان آنها (33 نفر زن و56 نفر مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ترس از تصویر بدنی لیتلتون (2005)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رسول آبادی (1394) پاسخ دادند. نتایج بر اساس ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و بررسی شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که متغیر ترس از تصویر بدنی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار داشت (01/0>P، 43/0=r) که معناداری این روابط در زنان بیشتر از مردان بود. همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه معنادار و منفی داشت (01/0>P ، 35/0-=r) که این معناداری در مردان بیشتر از زنان بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان حمایت اجتماعی ادراکشده کاهش و ترس از تصویر بدنی افزایش مییابد و بالعکس.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه های اجتماعی، ترس از تصویر بدنی، حمایت اجتماعی ادراک شده، اینترنت، رسانه اجتماعی
عنوان انگلیسی
The relationship between using social networks with body image fear and precived social support
چکیده انگلیسی مقاله
Social networks are tools by the use of which people virtually communicate with each other. Perceived social support and the fear of body image variables that are in relation to individuals' communications and impressionability are rooted in the extent to which people use social networks. The purpose of the present study was to compare the relationship between using social networks with body image fear and perceived social support. The present research was a descriptive correlational study. The statistical universe consisted of people living in the south of Ghiamdasht city, 89 of whom (33women and 56 men) were selected by convenient sampling method in 2019 and They responded to the Littleton (2005) body image fear questionnaire, Zimet et al. (1988) Perceived Social Support Questionnaire, and Rasool Abadi (2016) social media use questionnaire. The results were analyzed by Pearson correlation. The result of this study indicated a significant and positive relationship between using social networks and body image fear (r=0.43, p< 0.01) which is more significant in women than men. Also, the perceived social support variable was significantly and negatively correlated with using social networks (r=-0.35, p< 0.01) which was higher in men than in women. Therefore, it can be concluded that with an increase in using social networks, perceived social support decreases, and fear of body image increases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social networks, body image fear , precived social support, Internet, Social media
نویسندگان مقاله
سعید علوی | Saeed Alavi
M.A student of Psychology, Departent of Psychology, Pakdasht branch of Payamnoor university, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2036-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات