این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۸۳-۹۴

عنوان فارسی تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبک‌های هویتی با نقش واسطه‌ای خودپنداره در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر به دنبال تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبک‌های هویتی با نقش واسطه‌ای خودپنداره در دانش‌آموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1398 بوده است. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت جزء تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر تهران تشکیل دادند که تعداد 310 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌های سبک هویت برزونسکی، حمایت اجتماعی فیلیپس و خودپنداره کرمی بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌های از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS-22 و AMOS-24  انجام شد. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی با سبک‌های هویت در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداری ندارد. خودپنداره در دانش‌آموزان دختر با سبک‌های هویت تعهد و اطلاعاتی به صورت مثبت و با سبک هویت سردرگم به صورت منفی رابطه دارد. در نهایت، مشخص شد که خودپنداره رابطه بین حمایت اجتماعی با سبک‌های هویت اطلاعاتی و تعهد را به صورت مثبت و رابطه بین حمایت اجتماعی و سبک هویت اجتنابی را به صورت منفی و معنادار میانجی‌گری می‌کند، درحالی که نقش آن در رابطه میان حمایت اجتماعی با سبک هویت هنجاری تایید نشد. از نتایج تحقیق حاضر می‌توان به منظور بالا بردن آگاهی خانواده‌ها و مشاوران آموزشی که در رابطه مستقیم با دانش‌آموزان قرار دارند، استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی، سبک‌های هویت، خودپنداره، دانش‌آموزان دختر

عنوان انگلیسی Developing a Model of Social Support and Identity Styles with the Mediating Role of Self-Concept in High School Girl Students
چکیده انگلیسی مقاله The present study sought to develop a model of Social Support and Identity Styles with the mediating role of self-concept in Tehran high school students in 2019. This research was applied by purpose and in terms of nature, it was descriptive and correlational research. The statistical population of the study consisted of high school female students in the first and second grade of Tehran in which 310 participants were selected by cluster sampling method. Research tools were Berzonsky's identity style, Philips's social support, and Karami's self-concept questionnaires. Data were analyzed with structural equation modeling by using PSS-22 and AMOS-24 software. The results showed that social support had not any significant relationship with identity styles in high school girl students. Self-concept in girl students is positively correlated with commitment and information identity styles and negatively with confused identity styles. Finally, it was found that self-concept positively mediates the relationship between social support with informational and commitment identity styles, and negatively mediates the relationship between social support and diffuse-avoidance identity style, whereas its role in the relationship between social support and normative identity style could not be verified. The results of the study can be used to raise the awareness of families and educational counselors who are in direct contact with students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social support, identity styles, self-concept, girl students

نویسندگان مقاله نعیمه شبانی شاد | Naeimeh Shabanishad
M.Sc. Student of Psychology, Islamic Azad University, North Tehran Branch
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

سید علی حسینی المدنی | Seyed Ali Hosseini Al-Madani
Assistant Professor, Islamic Azad University, North Tehran Branch
استادیار، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال، گروه روان‌شناسی

سعید متولی | Saied Motevalli
Assistant Professor, Sultan Adris University, Tanjung Malim, Perak, Malaysia.
استادیار، دانشگاه سلطان ادریس، تانجونگ معلیم، پراک، مالزی


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2242-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات