این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۱۷-۱۲۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تایباد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. پس از اریابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختری که در آزمون اضطراب امتحان نمره بالاتری را کسب کردند (نمره برش 43)، به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارتهای فراشناخت را در 9 جلسه، 60 دقیقهای (هر هفته 1جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مشاوران از نتایج آموزش مهارتهای فراشناخت در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای فراشناخت، اضطراب امتحان، درگیری تحصیلی، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The Effect of Metacognition Skills Instruction Eexam Anxiety and Academic Angagement in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of metacognition skills instruction exam anxiety and academic angagement in students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted of all third-grade female students of high schools in Taybad city in the academic year of 2018-2019. After an initial assessment using the TAI scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned to an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received metacognition skills instruction protocols for 9 sessions of 60 minutes (1 session per week); the control group was on the waiting list. The Test Anxiety Questionnaire (Abolghasemi et al, 1989) and Student Engagement in Schools Questionnaire (Fredricksen al.2004) was used for data collection in two stages of pre-test and post-test. MANCONA analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the mean of post-test scores of the experimental and control groups in exam anxiety and academic angagement. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of metacognition skills instruction to reduce exam anxiety and increase academic engagement in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognition skills, exam anxiety, academic angagement, students
نویسندگان مقاله
سهیلا ابوبکری ماکویی | Soheila Aboobakri makoei
Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران.
سامان قاسمی | Saman Ghasemi
Master of Science in Educational Technology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
محمد مهدی آزادی | Mohammad mehdi Azadi
Master of Science in Educational Technology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
نازنین زهرا عباسی | Nazanin zahra Abbasi
Master of General Psychology, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک (فلق)، اراک، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1836-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات