این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۲۷-۱۳۴

عنوان فارسی اثر بخشی شن‌بازی درمانی بر علائم نقص توجه و بیش فعالی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شن‌بازی­درمانی  بر علائم کمبود توجه و پرتحرکی در کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش‌فعالی در شهر تبریز بود. روش مطالعه نیمه­تجربی براساس طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان مراجعه­کننده به مراکز مشاوره تبریز در سال 1397، 30 نفر با تشخیص اختلال نقص توجه-بیش­فعالی به صورت هدفمند انتخاب شده و به­صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه 30 دقیقه­ای تحت آموزش شن­بازی­درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. آزمودنی­های گروه آزمایش و کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون از طریق فرم والد پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار  spss نسخه 16 و از طریق  تحلیل کوواریانس چندمتغیری  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  نتایج نشان داد که بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش اختلاف معنادار وجود دارد (001/0p<) و کمبود توجه و پرتحرکی آزمودنی­های گروه آزمایش پس از انجام مداخله شن بازی کاهش یافته است. شن بازی درمانی برای کاهش علائم رفتاری و شناختی اختلال نقص توجه-بیش­فعالی پیشنهاد می­گردد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمبود توجه، بیش‌فعالی، اختلال نقص توجه-بیش فعالی، شن‌بازی‌درمانی.

عنوان انگلیسی The efficacy of sand therapy on hyperactivity and attention deficit in children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of sand therapy on hyperactivity and attention deficit in children with ADHD in Tabriz city. This was a pretest-posttest controlled semi-experimental study. A convenience sample of 30 children with ADHD was recruited from psychotherapy centers of Tabriz, in 2018 and randomly allocated to the experimental (15) and the control groups (15). Subjects in the experimental group received sand therapy in six, 30-minutes sessions, and subjects in the control group received no treatment. Subjects in experiment and control groups were assessed with a parental form of Child Symptom Inventory (CSI-4) in pretest and posttest. The data were analyzed via the SPSS software (v. 16.0) and by conducting the multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results showed that there were significant differences between scores in pretest and post-test in the experimental group (p< 0.001), attention deficit and hyperactive symptoms reduced after sand therapy in the experiment group. Sand therapy is recommended for correcting child behavior and cognitive problems in ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit, Hyperactivity, ADHD, Sand Therapy.

نویسندگان مقاله شیرین زینالی | Shirin Zeinali
Assistant professor of psychology, department of psychology, Urmia University, Urmia, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

رویا رضازاده | Roya Rezazadeh
MA of clinical psychology, Islamic Azad University of Ahar, Ahar, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اهر، اهر، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1993-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات