این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۱۴۷-۱۵۴

عنوان فارسی تأثیر شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش افکار خودکشی و افزایش خود شفقت‌ورزی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش افکار خودکشی و افزایش خود شفقت‌ورزی در دانشجویان انجام شد. این مطالعه از طرح­های نیمه آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور کرمانشاه که در نیم­سال اول تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. از جامعه آماری پژوهش 24 نفر که نمرات بالایی در افکارخودکشی و نمرات پایینی در شفقت­ورزی کسب کردند، انتخاب و سپس در دو گروه 12 نفره به صورت تصادفی گمارده داده شدند. در پیش­آزمون پرسشنامه­های افکار خودکشی بک (1979) و خودشفقت­ورزی نف و همکاران (2009) در هر دو گروه انجام شد و بعد از انجام آزمایش، مجدداً هر دو گروه در پس آزمون پرسشنامه­های مربوطه را تکمیل کردند. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه 2 ساعته به صورت هفتگی بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. گروه کنترل در این پژوهش درمانی دریافت نکرد. در انتها داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش افکارخودکشی و افزایش خود شفقت­ورزی دانشجویان مؤثر بوده است (01/0>P). با توجه به یافته­های پژوهش، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی شیوه­ی مؤثری برای جلوگیری از خودکشی و بالا بردن خود شفقت­­ورزی در دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، افکار خودکشی، خود شفقت ورزی

عنوان انگلیسی The Effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Reducing Suicidal Ideations and Increasing Self-Compassion in Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing suicidal thoughts and increasing self-compassion in students. This study was a quasi-experimental design with pre-test and post-test with the control group. All the male and female students of Payam-e-Noor University of Kermanshah who were studying in the first semester of the academic year 2018-2019 constituted the statistical population of this study. Twenty-four subjects with high scores on suicidal ideation and low scores on compassion were selected from the study population and then randomly assigned into two groups of 12. In the pre-test, the Beck Suicide Thought Questionnaire (1979) and Nef et al. (2009) Self-Compassion Questionnaire were completed in both groups and after the experiment, both groups completed the corresponding questionnaires again. Mindfulness-based cognitive therapy was administered to the experimental group during 8 sessions of 2 hours weekly. The control group received no treatment in this study. Finally, the data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that mindfulness-based cognitive therapy was effective in decreasing suicidal thoughts and increasing students' self-compassion (P< 0.01). According to the research findings, mindfulness-based cognitive therapy is an effective way to prevent suicide and enhance compassion in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Suicidal ideations, Self-compassion

نویسندگان مقاله وحید حاجی علیانی | Vahid Hajialiani
M.A in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

هادی بهرامی احسان | Hadi Bahrami Ehsan
Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

اعظم نوفرستی | Azam Noferesti
Assistant of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات