این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۱-۳۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد حافظه (رمز نویسی، حافظه عددی)، سرعت مطالعه و درک مطلب
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد حافظه (رمزنویسی، حافظه عددی)، سرعت مطالعه و درک مطلب انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ افراد 40-20 ساله شهر اصفهان در شش­ماهه اول سال 1398 بوده­اند. با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، 48 نفر از بین این افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) به­صورت تصادفی جایگزین شدند. برنامه آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی طی 20 جلسه‌ی 2 ساعته به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون محقق ساخته سرعت مطالعه و درک مطلب، و دو خرده آزمون حافظه عددی (فراخنای ارقام) و رمزنویسی از پرسشنامه استاندارد هوش وکسلر بزرگسالان بود. به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری­مکرر استفاده شد. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که بین گروه‌ها در دو زیر مقیاس رمزنویسی و حافظه عددی و متغیرهای سرعت مطالعه و درک مطلب تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می­توان گفت که، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد رمزنویسی، حافظه عددی، سرعت مطالعه‌ و درک مطالعه افراد دارای اثربخشی قابل توجهی بود؛ لذا می‌توان از راهبردهای نامبرده جهت افزایش قابلیت حافظه و درک مطالعه افراد در مراکز آموزشی و تحصیلی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای شناختی-فراشناختی، حافظه، سرعت مطالعه و درک مطلب.

عنوان انگلیسی Effectiveness of training cognitive and metacognitive strategies on improving the memory function (coding, numerical memory) study speed & comprehension
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive and metacognitive strategies training on improving the memory function (coding, numerical memory), study speed and comprehension. Research method was of quasi-experimental type with pre-test, post-test, follow up design with control group. The statistical population of the study was consisted of all young people aged 20 to 40 years old in Isfahan during the first half of the 2019. Of these, 48 were selected by using convienience sampling method, and assigned in two experimental and control groups (24 in each groups). Experimental group recived 20 two hour sessions of the cognitive and metacognitive strategies training program, and the control group was placed on the waiting list. Data were collected by study speed and comprehension test developed by the aouthor, the numerical memory (digit span) and coding subscales of WAIS-R (1997) Wechsler Intelligence Scale. In order to test the research hypothesis, inferential statistics (repeated measures analysis of variance) was used. The findings showed that there exist a significant difference between the experimental and control groups in terms of coding and numerical memory subscales and study speed and comprehension variables. Therefore, it can be said that cognitive and meta-cognitive strategies are particularly effective in promoting coding, numerical memory, study speed and comprehension. Hence the cognitive and meta-cognitive strategies can be used to improve the memory function and comprehension of people in academic and training centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-meta-cognitive strategies, Memory, Study Speed, Comprehension

نویسندگان مقاله نگار شرکت نادری | Negar Sherkat naderi
M.A. in learning psychology, Department of psychology, Payame Noor University, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.

زهره لطیفی | Zohre Latifi
Assistant professor, Department of psychology, Payame Noor University, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1406-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات