این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مثبتنگری بر افسردگی و بهزیستی ذهنی افراد با ناتوانی جسمی- حرکتی
چکیده فارسی مقاله
مشکلات روانشناختی خصوصاً افسردگی و بهزیستی ذهنی یکی از مسائل مهم در روانشناسی افراد با مشکلات ویژه خصوصاً افراد با ناتوانی است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مثبتنگری مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر افسردگی و بهزیستی ذهنی افراد با ناتوانی جسمی- حرکتی بود. در این مطالعه از روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل کلیه افراد با ناتوانی جسمی- حرکتی شهر شیراز بودند. از بین آنها 60 نفر بر اساس خرده مقیاس افسردگی بک و مصاحبه بالینی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقهای مثبتنگری مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر را دریافت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی داینر (PWS) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که آموزش مثبتنگری به صورت معناداری افسردگی و عاطفه منفی را کاهش و عاطفه مثبت را افزایش میدهد. یافتههای این پژوهش میتواند در ارائه برنامه عملی برای مشاوران و روانشناسان در جهت بهبود سلامت روانی افراد با ناتوانی جسمی - حرکتی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مثبتنگری، روانشناسی مثبتنگر، افسردگی، بهزیستی ذهنی، ناتوانی جسمی- حرکتی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Positivism Training on Depression and Mental Well-being in People with Physical-motor Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Psychological problems, particularly depression and mental well-being, are important issues in the psychology of people with particular problems, especially people with disabilities. This study aimed to investigate the effectiveness of positivism training based on positive psychology on depression and mental well-being in people with physical-motor disability. This study had a semi-experimental method, including pre-test and post-test, with the control group. The study population consisted of all persons with physical-motor disability in Shiraz. Sixty patients were selected based on the Beck Depression Inventory and Clinical Interview and randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received eight sessions with 90 minutes of the positivism training based on positive psychology, and the control group did not receive any intervention. Both groups completed the Depression Inventory and Diner's subjective well-being at pre-test and post-test. Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that positivism training significantly decreased depression and negative affect and increased subjective well-being in people with disabilities. This study's findings can provide a practical plan to be used by counselors and psychologists to improve the mental health of people with special disabilities, especially those with physical-motor disabilities
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Positivism Training, Positive Psychology, Depression, Subjective Well-being, Physical-motor disability
نویسندگان مقاله
ایمان بهاروند | Iman Baharvand
M. A., Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
محمود بهمنی | Mahmoud Bahmani
Phd student, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
رزگار محمدی | Razgar Mohamadi
Phd, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2078-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات