این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۶۵-۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی بازی درمانگری بر کاهش اضطراب پنهان و آشکار دختران ۱۲-۴ سال بدسرپرست ساکن در مراکز شبه خانواده
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانگری شناختیرفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب پنهان و آشکار دختران 4 تا 12 سال بدسرپرست ساکن در مراکز شبهخانواده در استان تهران انجام گردیدهاست. روش پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است که در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد. در این پژوهش کودکان 12-4 ساله ساکن در مراکز شبهخانواده بهزیستی با روش نمونهگیری هدفمند، مورد مطالعه قرار گرفتند، گروه نمونه شامل 28 کودک حاضر در مرکز شبه خانواده گل نرگس میباشند که بر طبق پرسشنامه اضطراب اسپنس و اضطراب پنهان و آشکار اشپیل برگر (1970)، دارای سطوحی از اضطراب هستند. ابتدا آزمودنیها به دو گروه 14 نفری گروه گواه و گروه آزمایش به صورت تصادفی تقسیمبندی شدند. سپس پیشآزمون از هر دو گروه انجام شد. گروه آزمایش در طول حدود دو ماه و طی 12 جلسه 90 دقیقهای در بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری شرکت داده شدهاند، در حالی که به گروه گواه این آموزش ارائه نشد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس بررسی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که استفاده از بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری موجب کاهش اضطراب در دختران ساکن در مراکز شبه خانواده میشود. با توجه به نتایج پژوهش فوق به نظر میرسد که بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری میتواند به طور چشمگیری در کاهش اضطراب دختران ساکن در مراکز شبه خانواده بهزیستی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی درمانی، شناختی رفتاری، اضطراب پنهان و آشکار، کودکان بدسرپرست، مراکز شبه خانواده
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of the Game Therapy on the Four-To-Twelve-Year-Old and Bad Supervisor Girls' Hidden and Obvious Anxiety, Residing in Quasi Family Centers
چکیده انگلیسی مقاله
Current research has been done to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral game therapy in a group style on reducing hidden and visible anxiety in 4 to 12-year-old girls who are bad-supervised and inhabiting in quasi family centers in Tehran province. The current research method is a kind of semi-pilot plan with pre-exam and post-exam ideas with a control group, which is of that kind of applied research. In this research, 4 to 12-year-old children and inhabiting quasi family centers of well-being centers have been studied by purposive sampling; the sample group includes 28 children present at the Gol Narges quasi family center, which is by SCAS and STAI (1970) and have some levels of anxiety. At first, subjects are randomly divided into two 14-people groups, the control group, and the examination group. Then both groups were given the pre-test. The examination group was taken apart in-game therapy with a cognitive-behavioral approach during two months and 12 sessions each 90 minutes. Whereas this training was not given to the control group, and the covariance test investigated the data. Findings in this research show that using cognitive-behavioral game therapy causes reducing the anxiety in girls residing in quasi family centers. According to the results of this study, game therapy with the cognitive-behavioral approach can be significantly used to reduce the anxiety of girls residing in quasi family centers in Welfare.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Game therapy, Cognitive behavioral, Hidden and obvious anxiety, Bad-supervised kids, Quasi family centers.
نویسندگان مقاله
سهیلا خوشیاری مراد | Soheila khoshyari morad
M.A. of Clinical Psychology, Department of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University Branch of Central Tehran, Tehran. Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
میترا نیک آمال | Mitra Nik Amal
Assistant professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University Branch of Central Tehran, Tehran. Iran.
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2176-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات