این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۱۰
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه مداومت
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه مداومت انجام گرفت. نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با استفاده از تکنیک ترجمه مضاعف تدوین و بر روی 460 دانشآموز (230 نفر دختر و 220 نفر پسر) از مدارس استان همدان در سال تحصیلی 1397-98 اجرا شد. اعتبار نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت بر اساس روشهای همسانی درونی، همبستگیهای مجموعه ماده و بازآزمایی موردبررسی قرار گرفت. علاوه بر این، بهمنظور بررسی روایی، از روشهای تحلیل عاملی، همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی استفاده شد. دامنه آلفای کرونباخ (69/0 تا 77/0) نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت و خرده مقیاسهای آن از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. همچنین، نمرههای ماده و نمرههای کلی خرده مقیاسها، همبستگی معناداری با یکدیگر داشتند. ارزش ضرایب بازآزمایی (72/0 تا 80/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی اکتشافی از الگوی 3 عاملی ابزار سنجش مداومت حمایت کرد. درنهایت، وجود الگوهای خاص ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با تابآوری و اهمالکاری، حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای ارزیابی مداومت می باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار، تحلیل عاملی، روایی، مداومت.
عنوان انگلیسی
A Study of Factor Structure, Reliability and Validity of the Persistence Scale
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aims to study the factor structure, reliability, and validity of the persistence Scale. Persian version of the measure persistence Using Double translation technique on 460 individuals (230 male and 230 female) students Schools in Hamadan were implemented in the academic year 2018-19. Cronbach's alpha range (69% until 77%) revealed that Persian version of the persistence assessment tool and subscales had good internal consistency. Also, Item scores and the total score of the corresponding subscales correlated significantly. The test-retest coefficients (72% until 80%) Represents the stability scale. Exploratory factor analysis model supported of persian version of the persistence assessment tool. There are certain patterns of correlations between subscales of the Persian version of the persistence assessment tool with resilience and procrastination showed good criterion validity of the scale. According to the desirable psychometric properties this questionnaire is a useful tool for measuring persistence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Factor Structure, Persistence, Reliability, Validity.
نویسندگان مقاله
فرشید علی پور | farshid alipour
Education of Hamedan province; MSc. in clinical psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
آموزش و پرورش استان همدان؛ کارشناسی ارشد روانشاسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
مریم کاظمی | maryam kazemi
MSc. in general psychology, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان، ایران.
لیلا عبدالرحیمی نوشاد | Leila Abdorahimi Noshad
MSc. in clinical psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
شهربانو دهرویه | Shahrbanoo Dehrouyeh
Ph.D. in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of humanities, Islamic Azad University, Sari, Iran
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
الهه بداقی | elahe bodaghi
Education of Hamedan province; MSc. in clinical psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
آموزش و پرورش استان همدان؛ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2652-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات