این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۱۱-۱۲۲
عنوان فارسی
نقش شیوه های شناختی یادگیری، شیوه های حل مسئله و یادگیری خودراهبر در تفکر انتقادی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای شناختی یادگیری، شیوههای حل مسئله و یادگیری خود راهبر در تفکر انتقادی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش تعداد آنها 3224 نفر است که از این جامعه، تعداد 130 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003)، شیوه شناختی یادگیری کلب (1984)، شیوههای حل مسئله کاسیدی و لانگ (1996) و یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین تفکر انتقادی با مشاهده تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت و معنادار و بین تجربه عینی با تفکر انتقادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی تفکر انتقادی با درماندگی در حل مسئله، مهارگری در حل مسئله، و سبک اجتناب رابطه منفی و معنادار و با سبک خلاقیت، اعتماد در حل مسئله و سبک گرایش رابطه مثبت و معناداری دارد. در نهایت بین تفکر خودراهبری با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که که یادگیری خودراهبردی، سبک خلاقیت و اعتماد در حل مسئله قادر به پیشبینی تفکر انتقادی دانشآموزان هستند. بنابراین توجه به یادگیری خودراهبری و شیوههای حل مسئله خلاقیت و اعتماد نقش مهمی در تفکر انتقادی دانشآموزان دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،تفکر انتقادی،شیوههای شناختی یادگیری،شیوههای حل مسئله و یادگیری خودراهبر
عنوان انگلیسی
The role of cognitive learning methods, problem solving methods and self-directed learning with critical thinking students'
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to the role of cognitive learning methods, problem solving methods and self-directed learning with critical thinking students. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study was male secondary school students in Tabriz, in the academic year of 2018-2019. According to the Education Office, there are 3224 people in this study, 130 of them were randomly selected by multistage sampling method were selected. In this way, firstly, two educational districts were randomly selected and two schools were selected from each of the four schools and each school was selected. Data were gathered using Rickets Critical Thinking Questionnaire (2003), Kolb Learning Cognitive Questionnaire (1984), Cassidy and Long Learning Problems (1996), and Self-directed Fischer and Collaborative Learning (2001). Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between critical thinking and reflection observation, abstract conceptualization and active experimentation, and there is a negative and significant relationship between objective experience and critical thinking. On the other hand, critical thinking has a positive and significant relationship with helplessness in problem solving, inhibition in problem solving, and avoidance style. There is a negative and significant relationship with the style of creativity, trust in problem solving and tendency style. Therefore, attention to self-directed learning and methods of solving the problem of creativity and trust play an important role in critical thinking of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical Thinking,Cognitive Learning Methods,Problem Solving Methods and Self-directed Learning
نویسندگان مقاله
مهران سلیمانی | Mehran Soleymani
Ph.D. in psychology, Shahid Madnai University, Tabriz, Iran.
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
راهب جعفری | Raheb Jafari
M. A. in Cognitive Science, Shahid Madnai University, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1868-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات