این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۳۲

عنوان فارسی اثربخشی عروسک درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر افزایش توانمندی شناختی و بهبود توجه دختران با نقص توجه بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضربررسی اثربخشی عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری بر افزایش توانمندی­شناختی و بهبودتوجه دختران با نقص­توجه بیش­فعالی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان با نقص­توجه بیش­فعالی ارجاع داده شده به مراکز اختلالات­رفتاری شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (بر اساس گزارش به دست آمده از این مراکز 100 نفر). از این جامعه آماری، تعداد 40 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش، 21 جلسه 90 دقیقه­ای، تحت مداخله گروهی عروسک­درمانی شناختی­رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه توانمندی­شناختی اسپریتزر (1995) و آزمون d2 (توجه و تمرکز) بریکن­کمپ (1998) بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری بر توانمندی­شناختی و بهبود­توجه گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون اثر داشته است. بر اساس یافته، عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای در افزایش توانمندی­شناختی و بهبودتوجه دختران با نقص­توجه بیش­فعالی به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندی شناختی، توجه، عروسک درمانی شناختی رفتاری

عنوان انگلیسی Effectiveness Doll Therapy Based on Cognitive Behavioral to increase cognitive ability and improve attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the effectiveness of doll therapy on Cognitive Behavioral Therapy on increasing cognitive ability and improving the attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder. This is a quasi-experimental study with pre- and post-test in which a control group was utilized. The initial sample consisted of 100 students with attention deficit hyperactivity disorder who referred to Kashmar Behavioral Disorder Center during the 2018-2019 academic year. The final purposive sample was composed of 40 students randomly assigned to experimental and control groups (Each containing 20 Participants). The experimental group received 12 sessions of doll therapy based on cognitive behavioral therapy, and the control group did not receive any treatments. Both groups completed the Spritzer's Cognitive Empowerment Questionnaire (1995) and the Brienkamp d2 test (attention and concentration) (1998) before and after the intervention. The covariance analysis results showed that doll therapy based on Cognitive Behavioral Therapy affected the cognitive ability and attention of the experimental group. Therefore, it is recommended that doll therapy based on cognitive-behavioral therapy could be an effective method in enhancing cognitive ability and improving girls' attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Ability, Attention, Doll Therapy, Cognitive Behavioral Therapy

نویسندگان مقاله زهرا مالدار | Zahra Maldar
M. A in Psychology, Islamic Azad University, Kashmar, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران

نرگس رسولی | Narges Rasuli
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Kashmar, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-798-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات