این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۳۲
عنوان فارسی
اثربخشی عروسک درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر افزایش توانمندی شناختی و بهبود توجه دختران با نقص توجه بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضربررسی اثربخشی عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری بر افزایش توانمندیشناختی و بهبودتوجه دختران با نقصتوجه بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با نقصتوجه بیشفعالی ارجاع داده شده به مراکز اختلالاترفتاری شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (بر اساس گزارش به دست آمده از این مراکز 100 نفر). از این جامعه آماری، تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش، 21 جلسه 90 دقیقهای، تحت مداخله گروهی عروسکدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه توانمندیشناختی اسپریتزر (1995) و آزمون d2 (توجه و تمرکز) بریکنکمپ (1998) بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری بر توانمندیشناختی و بهبودتوجه گروه آزمایش در مرحله پسآزمون اثر داشته است. بر اساس یافته، عروسکدرمانی مبتنی بر شناختیرفتاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در افزایش توانمندیشناختی و بهبودتوجه دختران با نقصتوجه بیشفعالی به کار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندی شناختی، توجه، عروسک درمانی شناختی رفتاری
عنوان انگلیسی
Effectiveness Doll Therapy Based on Cognitive Behavioral to increase cognitive ability and improve attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the effectiveness of doll therapy on Cognitive Behavioral Therapy on increasing cognitive ability and improving the attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder. This is a quasi-experimental study with pre- and post-test in which a control group was utilized. The initial sample consisted of 100 students with attention deficit hyperactivity disorder who referred to Kashmar Behavioral Disorder Center during the 2018-2019 academic year. The final purposive sample was composed of 40 students randomly assigned to experimental and control groups (Each containing 20 Participants). The experimental group received 12 sessions of doll therapy based on cognitive behavioral therapy, and the control group did not receive any treatments. Both groups completed the Spritzer's Cognitive Empowerment Questionnaire (1995) and the Brienkamp d2 test (attention and concentration) (1998) before and after the intervention. The covariance analysis results showed that doll therapy based on Cognitive Behavioral Therapy affected the cognitive ability and attention of the experimental group. Therefore, it is recommended that doll therapy based on cognitive-behavioral therapy could be an effective method in enhancing cognitive ability and improving girls' attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive Ability, Attention, Doll Therapy, Cognitive Behavioral Therapy
نویسندگان مقاله
زهرا مالدار | Zahra Maldar
M. A in Psychology, Islamic Azad University, Kashmar, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران
نرگس رسولی | Narges Rasuli
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Kashmar, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-798-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات