این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۳۳-۱۴۴
عنوان فارسی
درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT)
چکیده فارسی مقاله
ذهنآگاهی شکلی از مراقبه است که ریشه در تعالیم وآئین مذهبی شرقی خصوصاً بودا دارد . به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب میشود .درمانهای مبتنی به ذهنآگاهی و پذیرش به عنوان درمانهای موج سوم شناختی-رفتاری شناخته میشود .این درمان، حضور ذهن را به عنوان هدف درمان با تمرینهایی مانند توقف تفکر هوشیار و مشاهده غیر قضاوتی افکار خود فرد ادغام میکند. حضور ذهن تحت عنوان "توجه به طور ویژه، به هدف، در حال حاضر و بدون قضاوت" تعریف میشود.ذهنآگاهی از طریق توجه هدفمند و غیر قضاوتی و به شیوهای خاص به لحظه و شرایط کنونی پدید میآید این تعریف سه مولفه ذهنآگاهی را در بر دارد.در تلاش برای بیان مولفه های ذهنآگاهی به سازههای ساده و قابل درک، مولفههای اساسی ذهنآگاهی شامل هدفمندی یا قصد،توجه و نگرش استخراج شده است. شناخت درمانی مبتنی به ذهنآگاهی در کاهش افسردگی، اضطراب، نگرش ناکارآمد و افکار خود آیند مؤثر بوده است. همچنین نتایج حاکی است که این روش میتواند در پیشگیری از افسردگی و اضطراب موثر واقع شود.از این رو در مقاله حاضر ضمن بیان نحوه به وجود آمدن و تکامل این درمان به بیان اهداف اساسی ، تعریف مولفه های درمانی ، روشهای متفاوت ارتباط با تجارب و بیان مبانی نظری که در شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) استفاده میشود، پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناخت درمانی ، ذهن آگاهی ،MBCT
عنوان انگلیسی
Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT)
چکیده انگلیسی مقاله
Mindfulness is a form of meditation rooted in the teachings of Eastern religious and particularly Buddhism. And in simple language it means being aware of your thoughts, behavior, emotions and special form of attention. Therapy based on mindfulness and acceptance as a cognitive-behavioral therapy known as the third wave. This therapy, mindfulness fundamental (basic) as the goal of treatment is integrates with the exercises such as stopping conscious thinking Viewing non-judgmental person's own thoughts. Mindfulness as "particular attention the target, now and without judgment" is defined. Through purposefully and non-judgmental attention and a particular way to the moment and the current situation arises this definition has three components of mindfulness. In an effort to express the components of mindfulness as simple and understandable structures, the fundamental components of mindfulness include purpose or intention, attention and attitude is extracted. Mindfulness-based cognitive therapy is effective for reducing depression, anxiety, dysfunctional attitudes and thoughts. The results also suggest that this approach could be effective to prevent depression and anxiety. Therefore above article while described how the creation and evolution of this therapy been paid and will be described basic goals, define therapeutic components, different communication approaches to experience the theoretical foundations of mindfulness-based cognitive therapy is used in (MBCT).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive therapy, mindfulness, MBCT
نویسندگان مقاله
سید ابوالفضل موسوی | Seyed Abolfazl Mousavi
Master of Clinical Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رضا پورحسین | Reza Pour Hosein
Associate Professor, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
علی زارع مقدم | Ali Zare-Moghaddam
Instructor, Islamic Azad University, Nehbandan Branch, Iran.
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نهبندان، ایران.
راضیه رضائی | Razieh Rezaei
Bachelor Educational Science, Farhangian University,Facualty of Emam Sajjad, Birjand, Iran.
کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران.
فرشته حسنی اسطلخی | Fereshteh Hasani Estalkhi
Master of General Psychology, payam noor university of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
عباس میربلوک بزرگی | Abbas Mirbluk bozorgi
Instructor, Payam Noor University of Guilan, Guilan, Iran.
مربی، دانشگاه پیام نور گیلان، گیلان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-343-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات