این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۷-۶۸
عنوان فارسی
سناریونگاری آینده آموزشعالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن
چکیده فارسی مقاله
با توجه به نقش کلیدی آموزشعالی در جامعه و تأثیر فراگیر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر محیط و کارکردهای دانشگاه، هدف مقاله آن است که سناریوهای آموزشعالی ایران متأثر از فناوری اطلاعات در افق زمانی سال 1404 شناسایی و اصلیترین سناریوهای آموزشعالی مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، ابتدا مهمترین پیشرانهای آموزشعالی، مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به مقتضیات آموزشعالی کشور و دیدگاه صاحبنظران، مهمترین عدمقطعیتها و عوامل کلیدی شکلدهنده آموزشعالی در افق چشم انداز شناسایی میشود. این عوامل، سناریوهای بدیل نظام آموزشعالی کشور را در افق سال 1404 شکل میدهند. در گام بعد با استفاده از روش ترکیبی سناریونگاری، چهار سناریوی اصلی تحت عناوین «شمشاد خانهپرور»، «سرو چمان»، «رز رنگینکمان» و «یاس ارغوانی» برای آینده آموزشعالی ایران تدوین و اعتبارسنجی شده است. نکته مهم این چهار سناریو، امکانپذیری تحقق آنها در افق سال 1404 خورشیدی است و از اینرو چارچوب مناسبی را برای سیاستگذاری در اختیار برنامهریزان ملی قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزشعالی، آیندهپژوهی، فناوری اطلاعات، عدمقطعیت، سناریوهای بدیل،
عنوان انگلیسی
Iraninan Higher Education Future Scenarios Drived by Information Technology
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the importance of higher education in the society and the effects of technology developments on society, in this paper the alternative scenarios of higher education in Iran affected by information technology (IT) in the 1404 time horizon are discussed. At first, the most important drivers of higher education are reviewed, then considering the higher education circumstances and experts’ opinions, the most important uncertainties and key factors that construct higher education in the 1404 time horizon are identified. Using combined scenario-writing, in the next step four scenarios, “Domestic hedge”, “flauntingly Cypress”, “Rainbow Rose” and “Lilac” that are affected by technological factors are developed. Possibility of these four scenarios in 1404 time horizon provides appropriate framework for decision makers to set policies for the higher education system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزشعالی, آیندهپژوهی, فناوری اطلاعات, عدمقطعیت, سناریوهای بدیل
نویسندگان مقاله
غلامعلی منتظر |
دانشیار مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
نگار فلاحتی |
کارشناسارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13843_b7a9a53d55225caee7a8515b87d236bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات