این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
علوم و تکنولوژی پلیمر
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۳
عنوان فارسی
خواص گرمامکانیکی رسن تایر هیبریدی نایلون ۶،۶- پلیاستر: اثر مقدار تاب و نسبت چنبرش
چکیده فارسی مقاله
فرضیه: طراحی و تولید رسنهای هیبریدی تایر، روشی ساده و مقرون بهصرفه برای بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی تایر بوده و بر مصرف سوخت خودرو نیز اثرگذار است.روشها: در این مطالعه، برای دستیابی به مواد تقویتکننده جدید با عملکرد بهتر بهکمک الیاف متداول، از دولاتابی نخهای نایلون 6،6 و پلیاستر به یکدیگر، رسن تایر هیبریدی تولید شد. اثر مقدار تاب و نسبت چنبرش بر خواص گرمایی و مکانیکی رسن هیبریدی مطالعه شد. رسنهای تولیدشده، دارای مقادیر مختلف تاب 300، 350 و 400tpm و نسبت چنبرش 1.00، 1.03 و 1.05 بودند. خواص مکانیکی شامل استحکام و خزش بررسی شد. جمعشدگی گرمایی و نیروی جمعشدگی نیز اندازهگیری و با نمونههای مرجع، رسنها و نخهای نایلونی و پلیاستری مقایسه شد. آزمون دینامیکی-مکانیکی-گرمایی (DMTA) برای بررسی نیروی جمع شدگی و خزش نمونهها بهکار گرفته شد.یافتهها: نتایج نشان داد، کرنش تسلیم و جمعشدگی تمام رسنهای هیبریدی کمتر از رسن نایلونی و بیشتر از رسن پلیاستری بود. افزایش مقدار تاب به کاهش نیرو در ازدیاد طول ویژه (LASE) و افزایش خزش منجر میشود که دلیل آن زاویه مارپیچ میان محور الیاف و محور رسن است. افزون بر این، LASE با افزایش نسبت چنبرش، کار تا حد گسیختگی و خزش افزایش مییابد. همچنین ازدیاد مقدار تاب و نسبت چنبرش، به افزایش جمعشدگی و نیروی جمعشدگی منجر میشود. بر اساس نتایج، رسن هیبریدی با نسبت چنبرش 1.05 بهدلیل پایداری ابعادی و خواص مکانیکی خوب، میتواند برای طراحی تایرهای کارآمد استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسن تایر، هیبریدی، نیروی جمعشدگی، نایلون 6، 6، پلیاستر،
عنوان انگلیسی
Thermomechanical Properties of Nylon 6,6/Polyester Hybrid Tire Cord: Effect of Twist Level and Core Ratio
چکیده انگلیسی مقاله
Hypothesis: Design and production of hybrid tire cords is a simple and cost-effective way to improve the physical and thermal properties of the tire. It also affects the fuel consumption of the vehicle. Methods: In this study, to achieve new reinforcing materials with better performance using conventional fibers, a hybrid tire cord has been manufactured by twisting nylon 6.6 and polyester yarns together. The effects of twist level and core ratio were studied on the thermomechanical properties of the hybrid cord. The produced cords have different twist levels of 300, 350 and 400 tpm and core ratios of 1.00, 1.03, and 1.05. The mechanical properties of these cords, including strength and creep, have been studied. The heat shrinkage and shrinkage force were also measured and compared with reference samples, nylon and polyester yarns and cords. The dynamic mechanical thermal analysis (DMTA) was used to examine the shrinkage force and creep of the tire cords.Findings: The results show that the yield strain and shrinkage of all hybrid cords were lower than those of the nylon cord and more than those of the polyester cord. The increase in the twist level leads to a decrease in the load at specific elongation (LASE), and also an increase in the creep due to the helix angle between the cord axis and filament axis. In addition, the LASE, work to rupture and creep increase, as the core ratio increases. Furthermore, a rise in twist level and core ratio leads to an increase in shrinkage and shrinkage force. The hybrid tire cord with a core ratio of 1.05 due to its dimensional stability and good mechanical properties can be used to design high-performance tires.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسن تایر, هیبریدی, نیروی جمعشدگی, نایلون 6, 6, پلیاستر
نویسندگان مقاله
زهرا مهدویپور |
تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی نساجی، صندوق پستی 1591634311
محمد کریمی |
تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی نساجی، صندوق پستی 1591634311
سید انور حسینی |
تاکستان، مجتمع نخ تایر رازی، صندوق پستی 1345
نشانی اینترنتی
http://jips.ippi.ac.ir/article_1728_415130cf6214d9524b3ab3b0446b25a3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات