این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۲۶، شماره ۱۰۱، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل استراتژیک اراضی پشتیبانی بندر امام خمینی (ره) با استفاده از ماتریس سوات
چکیده فارسی مقاله این تحقیق در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از تحقیقات گذشته، عوامل اثرگذار بر اراضی پشتیبانی و وضعیت کلی بندر امام خمینی شناسایی شدند. در مرحله دوم این عوامل در پرسشنامه تهیه شدند و بین نمونه تحقیق پخش شد که 126 مورد از پرسشنامه ها پاسخ داده شده بودند. پاسخ دهندگان شامل کارشناسان فله، کانتینری و حمل یکسره، بودند. در این تحقیق از آزمون T برای تعیین وضعیت 24 عامل موثر بر اراضی پشتیبانی و از ماتریس سوات جهت دسته بندی عوامل استفاده شد. از مهمترین نتایج آزمون T می‌توان به وجود زیرساخت‌های اساسی همچون آب و برق و استقلال شرکت‌ها (قوت)، فقدان سیستم‌های تخلیه و بارگیری مدرن در اراضی و نداشتن نرم افزارهای مدرن لجستیکی (ضعف)، تمایل کشورهای CIS به ترانزیت کالا از بندر امام خمینی و امکان توسعه و گسترش اراضی پشتیبانی (فرصت) و توسعه 2700 هکتار اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی و بروکراسی اداری پیچیده (تهدید) است. برای هر یک از حالات ممکنه استراتژی‌های مناسبی برای اراضی پشتیبانی پیشنهاد شد که از جمله آنان می‌توان به استراتژی‌های توسعه فیزیکی و زیرساختی اراضی، توسعه و بهبود راه‌های دسترسی به اراضی، تقویت تبلیغات و بازاریابی درباره قابلیت‌های اراضی پشتیبانی بندر و اتخاذ سیاست‌هایی در جهت افزایش استفاده از ظرفیت‌های موجود حمل‌ و نقل کالا اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اراضی پشتیبانی، بندر نسل سوم، بندر امام خمینی (ره)،

عنوان انگلیسی Strategic Analyse of Supported Lands of Imam Khomeini Port by SWOT Matrix
چکیده انگلیسی مقاله Purpose of this research is development and optimizing of supported lands, trough identification of strengths, weaknesses, opportunities and threats in these lands.This research has done in two phases; first phase is identification of factors affecting supported lands and general condition of BIK port using foretime researches.In second phase, factors prepared in a questionnaire and distributed between statistic samples.126 numbers of questionnaire were answered. Descriptive statics shown that repliers were covering bulk and container experts , port and maritime affairs experts, research advisors, manager of port and maritime operation and active merchants in BIK port.In this research T test is used for specifying condition of 24 effective factors on supported lands and SWOT matrix is used for classification of these factors. Most important results of T test are as follow:Fundamental substructure such as electrical power, fresh water, and firm’s independency (strengths) .lack of modern load/discharging machinery and logistic soft wares (weakness). Willing of CIS countries for transiting cargo from BIK port and feasibility of supported lands development (opportunity).development of 2700 hectare of Bandar Shahid Rajaee and complicated administrative paper works (threat).Adequate strategies were proposed for each possible case, such as physical and substructure development strategy. Development and improvement of access roads to the hinter lands, reinforcement of publicity and marketing on capability of hinterlands and decision on use of present transportation capacities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اراضی پشتیبانی, بندر نسل سوم, بندر امام خمینی (ره)

نویسندگان مقاله سعید صف شکن مادرسلیمانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد حمل و نقل دریایی- دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

همایون یوسفی |
مدیر گروه حمل و نقل دریایی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_247505_c11f54b8b82e277560dcbb049e8846da.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات