این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۲۵، شماره ۹۹، صفحات ۱۵-۲۷

عنوان فارسی تحلیل شتاب عمودی سکوی نیمه مغروق تحت امواج منظم
چکیده فارسی مقاله سازه‌های شناور در استخراج نفت و گاز از دریا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. پاسخ حرکت سازه باید در یک محدوده مشخص حفظ شود تا از آسیب به رایزرها و لوله‌های انتقال و مهم‌تر از همه سیستم فرآوری نفت جلوگیری شود. در این مقاله شتاب عمودی مدل یک سکوی نیمه مغروق که به صورت تجربی در حوضچه کشش دانشگاه UTM مالزی در برخورد با امواج منظم آزمایش شده، ارائه می‌شود. نتایج به دست آمده از شبیه‌سازی سکو در نرم‌افزار انسیس آکوا با نتایج حاصل از آزمایشگاه مقایسه می‌شود. حرکت سکو با شش درجه آزادی در امواج منظم در دو حوزه فرکانس و زمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این‌گونه که در حوزه فرکانس ضرایب میرایی و جرم افزوده و نیروی امواج در زوایای برخورد مختلف موج به دست آورده می‌شود و نمودارهای اپراتور پاسخ دامنه به دست می‌آیند. پس از انتقال نمودارها به حوزه زمانی و حل آن‌ها پاسخ زمانی شتاب عمودی به دست می‌آید. شتاب موجب دریازدگی خدمه می‌شود که بدترین وضعیت در پریود 20 ثانیه رخ میدهد. اپراتور پاسخ دامنه حرکت سرج بیشترین مقداردر پریود 20 ثانیه برابر 5/5 و حرکت یاو کمترین مقدار032/0 را در پریود 91/20 ثانیه بخود اختصاص داده اند. از مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج آزمایشگاهی مشاهده می‌شود شبیه‌سازی انجام‌شده بر روی حرکت سکوی نیمه مغروق دارای خطای بطور متوسط 41/10% می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شتاب عمودی، سکوی نیمه مغروق، حوزه زمان، حوزه فرکانس، انسیس آکوا،

عنوان انگلیسی Analysis of vertical acceleration of semisubmersible platform under regular wave
چکیده انگلیسی مقاله Floating structures play an important role in exploring the oil and gas from the sea. The motion response of the structure should be kept within a certain range to prevent damage to the risers and transmission pipes and, most importantly, the oil processing system. In this study, vertical acceleration of semisubmersible platform was simulated under regular wave in AQWA software. The results were compared to experimental results done in the marine technology center of university technology Malaysia. Semi motions in six degrees of freedom subjected to regular wave were investigated in time and frequency domains. Damping coefficients, added masses and wave forces under different incident wave angles and finally response amplitude of operations (RAOs) was obtained in the frequency domain. By transferring the data to the time domain and solving, the vertical acceleration was obtained. Acceleration causes crew seasickness, the worst of which occurs during a 20-second period. The Surge RAO have the highest value in the 20-second period equal to 5.5 and the Yaw RAO have the lowest value of 0.032 in the 20.91-second period. Comparing the obtained results with the laboratory results, it can be seen that the simulation performed on the motion of the semi-submersible platform has an average error of 10.41%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شتاب عمودی, سکوی نیمه مغروق, حوزه زمان, حوزه فرکانس, انسیس آکوا

نویسندگان مقاله حسن آبین |
استادیار گروه مهندسی دریا، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

امین محمودی |
استادیار سازه‌های هیدرولیکی، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر

سعید جامعی |
استادیار گروه مهندسی دریا، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

پویان عبدی |
کارشناسی ارشد هیدرومکانیک کشتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_244603_4640c6e48dac10f056a109ce6b743445.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات