این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۲۵، شماره ۹۸، صفحات ۴۷-۵۸

عنوان فارسی جایگاه حقوقی وسایل بدون سرنشین دریایی به‌عنوان کشتی از منظر کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی
چکیده فارسی مقاله توسعه و به‌کارگیری وسایل بدون سرنشین دریایی بسیار چالش‌برانگیز بوده، و قابلیت اعمال حقوق دریایی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی در مورد آنها را با ابهام مواجه نموده است. علیرغم قابلیت به‌کارگیری این وسایل در ابعاد مختلف علمی، اکتشافی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و ...، اما هنوز مشروعیت به‌کارگیری آنها در پرتو اسناد بین‌المللی دریایی مورد اختلاف بوده و تعیین وضعیت حقوقی به‌کارگیری آنها در پرتو کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی بسیار ضروری می‌باشد. ضمن اینکه به‌نظر می-رسد، قواعد حقوق بین‌الملل موضوعه در این زمینه دارای خلاءهایی بوده، و پاسخ‌گوی توسعه روزافزون آنها نمی‌باشد. هدف از این مختصر بررسی وضعیت حقوقی وسایل بدون سرنشین دریایی به‌عنوان کشتی از منظر کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی می‌باشد، و سوالی که نگارنده در پی پاسخ به آن است، این است که آیا وسایل بدون سرنشین دریایی قابلیت این را دارند که از منظر کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی به‌عنوان کشتی تلقی شوند؟ فرضیه تحقیق بر این فرض بنا شده است که وسایل بدون سرنشین اگر قابلیت شناوری و حمل را داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان کشتی تلقی شوند. روش تحقیق نوشتار حاضر روش تحلیلی - توصیفی است. روش جمع‌آوری اطلاعات روش کتابخانه‌ای می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها حقوق دریایی، شناور، وسایل بدون سرنشین دریایی، حقوق بین‌الملل،

عنوان انگلیسی Legal status of unmanned aerial vehicles as ships from the perspective of international maritime conventions
چکیده انگلیسی مقاله The development and use of unmanned aerial vehicles has been very challenging, and the applicability of maritime law and international maritime conventions to them has been obscured. Despite the ability to use these devices in various scientific, exploratory, economic, political, military, etc. dimensions, but the legitimacy of their use in the light of international maritime documents is still disputed and determine the legal status of their use in The radiation of international maritime conventions is essential. At the same time, the rules of international law in question seem to have gaps in this area, and do not respond to their increasing development. The purpose of this brief is to examine the legal status of unmanned aerial vehicles as ships from the perspective of international maritime conventions, and the question that the author seeks to answer is whether unmanned aerial vehicles are capable of this. Do they have to be considered ships from the point of view of international maritime conventions? The research hypothesis is based on the assumption that unmanned aerial vehicles can be considered as ships if they are capable of floating and carrying. Research Method The present paper is an analytical-descriptive method. The method of data collection is the library method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه‌ها حقوق دریایی, شناور, وسایل بدون سرنشین دریایی, حقوق بین‌الملل

نویسندگان مقاله بهزاد سیفی |
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی (ره)

جواد داداش زاده |
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی،


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_242116_19ede363b46773c8dbeed68c7f2bd156.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات