این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
علوم و فناوری دریا
، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
تحلیل تجربی خواص مکانیکی آلومینیم ۵۰۸۳ جوشکاری شده به روش MIG پس از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی
چکیده فارسی مقاله
در مقاله حاضر، تلاش شده است که به روش تجربی، خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیم 5083 جوشکاری شده با گاز محافظ بیاثر توسط فرآیند اصطکاکی اغتشاشی تحلیل شود. برای این منظور، فرآیند، در سه سرعت چرخش 500 ،750 و 1000 دور بر دقیقه و با سرعت پیشروی 100 سانتیمتر در دقیقه صورت گرفت. به منظور دستیابی به میزان تأثیر فرآیند اصطکاکی اغتشاشی بر ریزساختار آلیاژ مورد آزمایش، نمونههای جوشکاری شده و تحت فرآیند قرار گرفته، مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، ریزسختی و استحکام کششی هر یک از نمونهها مورد بررسی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک، مقدار بهینه سرعت چرخش محاسبه گردید. نتایج حاصل نشان داد که فرآیند اصطکاکی اغتشاشی، ساختار منطقه متأثر از حرارت را بطور قابل توجهی ریزتر میکند و علاوه بر این، موجب کاهش مؤثر نقصهایی نظیر تخلخل و عدم ترشوندگی ناشی از منطقه ذوب جوش میشود. از طرف دیگر، نتایج حاصل از بهینهسازی بیانگر آن است که مناسبترین استحکام، در سرعت دورانی820 دور در دقیقه به دست میآید. در این سرعت، اندازه دانهها در مقایسه با منطقه متأثر از حرارت در حالت پایه، 96٪ کاهش مییابد. تصاویر سطح مقطع شکست نمونه بهینه، بر خلاف نمونههای دیگر، نشانگر این است که شکست در قسمت پنجه جوش اتفاق نیفتاده است، که این را میتوان به حذف حفرههای موجود در پنجه جوش توسط فرآیند اصطکاکی اغتشاشی نسبت داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلیاژ آلومینیم، فرآیند اصطکاکی اغتشاشی، ریزساختار، خواص مکانیکی، الگوریتم ژنتیک،
عنوان انگلیسی
Experimental analysis of mechanical properties of MIG welded 5083 aluminum alloy after friction stir process
چکیده انگلیسی مقاله
In the present paper, an attempt has been made to improve the mechanical properties of 5083 aluminum alloy welded by metal inert gas method followed by frictional stir process using an experimental method. For this purpose, the FSP process was performed in three rotation velocities of 500, 750, and 1000 rpm and with a forward velocity of 100 cm/min. In order to achieve the effect of FSP process on the microstructure of the tested alloy, welding samples, as well as frictional stir process samples, were studied. Thus, the microhardness and tensile strength of each sample were investigated. Then, using the genetic algorithm method, the optimal value of the rotation velocity was calculated. The results showed that the FSP process makes the heat affected area finer in terms of granulation and in addition, defects such as porosity and non-wettability due to the molten weld area are reduced or eliminated by the frictional stir process. On the other hand, the results of optimization indicate that the most suitable strength is obtained at a rotational velocity of 820 rpm. At this speed, the grain size is reduced by 96% compared to the heat affected area in the initial base state. Also, the cross-sectional images of the optimal sample fracture, unlike other samples, show that the fracture did not occur in the weld area, which can be attributed to the removal of cavities in the welded area by the frictional stir process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آلیاژ آلومینیم, فرآیند اصطکاکی اغتشاشی, ریزساختار, خواص مکانیکی, الگوریتم ژنتیک
نویسندگان مقاله
محمد رضا هادوی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
فرامرز آشنای قاسمی |
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
حسن جعفری |
دانشیار، دانشکده مهندسی مواد و علوم میانرشتهای، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
نشانی اینترنتی
http://navy.iranjournals.ir/article_240249_a7f7c4e6e0a22caa5c8468b21c384984.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات